Öckerö seglande gymnasieskola har bäst resultat i Västra Götaland

Öckerö seglande gymnasieskola har bäst resultat i Västra Götaland för gymnasieskolor gällande andel elever som klarade sin gymnasieexamen. Det visar Sveriges Lärares genomgång av ny statistik från Skolverket.

I Öckerö kommun är det 14 procent som inte klarade sin gymnasieexamen. I hela Sverige är det 29 procent av eleverna som saknade gymnasieexamen efter tre år. Öckerö kommun är en av de kommuner där andelen var lägst i hela Sverige.

Det är glädjande att vi lyckas med vårt uppdrag. Jag tror att orsaken är att Öckerö seglande gymnasieskola arbetar strukturerat för att skapa en god lärmiljö där alla elever kan lyckas med sin utbildning. Vi har engagerad personal och bra elever. Nu arbetar vi vidare för att bli ännu bättre och mot målet att alla elever ska klara sin examen, berättar Stefan Carmesund, rektor på Öckerö seglande gymnasieskola.

Undersökningen bygger på statistik från Skolverket vid utgången av läsåret 2022/23. Den avser de elever som började gymnasieskolan läsåret 2020/21. Statistiken platsbestäms av var skolan ligger, snarare än var eleverna bor. För att få slutbetyg från gymnasieskolan krävs att eleven fått betyg i alla kurser som ingår i programmet.

Till undersökningen hos Sveriges lärare Länk till annan webbplats.