Högåsens förskola

Högåsens förskola är en kommunal förskola med rymliga lokaler och flera gårdar för varierad lek. Vi har plats för 76 barn i åldrarna 1–5 år. Förskolan är uppdelad i fyra avdelningar som samarbetar nära med varandra.

Vi är Högåsens förskola!

Vi arbetar utifrån läroplanen och vårt mål är att varje barn ska utvecklas till en självständig, kreativ och ansvarsfull individ. Alla barn har rätt till en utbildning som är inspirerande, lekfull och rolig. Trygghet är en förutsättning för barns lärande och utveckling.

Vi upptäcker och utforskar tillsammans och tror på barnens förmåga, vilket är grunden för ett hållbart lärande. Förskolans närhet till skog, strand och hav ger många möjligheter att använda naturen i undervisningen. Vi har även en batteridriven lådcykel som gör det lätt för barngrupperna att åka på längre utflykter.

Arbetssätt

Vi arbetar temainriktat med fokus på ett mångsidigt och sammanhängande lärande. Barnen delas in i mindre grupper under dagen och vi uppmuntrar till rörelse. Barnen är utomhus varje dag, oavsett väder, och har både planerade och spontana aktiviteter såväl inne som ute. Leken är en viktig del av förskolans vardag och en central del av barnens lärande.

En dag på förskolan

Lunchen består av en varmrätt, minst fyra olika grönsaker (råa eller tillagade), baljväxter och mjölk. På förskolan har vi också fruktstund varje dag.

Vi öppnar: 06:00

Frukost: 08:00

Lunch: 11:30

Vila: De yngre barnen sover inomhus under dagen.

Mellanmål: 14:30

Vi stänger: 18:00


Barn ute i naturen

Årets tema 2024/2025

Förskolans tema för året är leken. All personal deltar i en kompetensutveckling kring lekresponsiv undervisning. Syftet är att få en djupare förståelse för barnens lek och att utveckla undervisningen så att varje barns lärande och utveckling stöds på bästa sätt.

Förskolans avdelningar kommer under året att arbeta med följande tema: Trafiken, Jorden runt, Alfons leker, Lilla Nollan och Bockarna Bruse.

Digitalt lärande

Vi skapar meningsfulla sammanhang där analogt och digitalt växelverkar. Personalen har fått utbildning i hur och när digitala resurser ska användas. Barnen får möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande och utforska tillsammans med vuxna och andra barn. Digitala verktyg används på kreativa sätt för att uppmuntra till lek, rörelse och kommunikation. Högåsens förskola följer Öckerö kommuns IKT-policy och deltar i kommunens IKT-grupp, där vi integrerar forskning och rekommendationer i vår verksamhet.

Skola för hållbar utveckling

År 2023 fick vi utmärkelsen Skola för hållbar utveckling från Skolverket. Denna utmärkelse erkänner vårt arbete med hållbarhet i sociala, ekonomiska och ekologiska frågor. Du kan läsa mer om utmärkelsen här: Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling - Skolverket. Länk till annan webbplats.

Delaktighet för vårdnadshavare

Vårdnadshavare har möjlighet att vara delaktiga i förskolans verksamhet på olika sätt. Vi håller föräldramöten och utvecklingssamtal en gång om året. I Unikum publicerar vi lärloggar för både barngruppen och enskilda barn. Vårdnadshavare bjuds även in till ett årligt förskolecafé där aktuella teman diskuteras, och ni kan påverka förskolans utveckling genom att svara på GR-enkäten.

Faktaruta

Högåsens förskola

Plats

Öckerö

Organisationsform

Kommunal

Antal barn

68

Antal barn per årsarbetare

5,9

Andel legitimerade förskollärare

66%

Andel utbildade barnskötare

34%

Andel med annan utbildning

0%

(faktarutan uppdateras varje hösttermin, en skillnad kan förekomma under året)

Uppdaterad 2024-09

Hitta hit

Senast uppdaterad:

Publicerad: