Kompassenskolan

På Kompassen går elever från förskoleklass upp till årskurs 3.

Vår skola

Kompassenskolan ligger centralt på Öckerö och erbjuder en trygg och utvecklande lärmiljö för barn i förskoleklass upp till årskurs 3. Fritidshemmet är uppdelat på tre avdelningar. Med cirka 175 elever arbetar vi för att skapa en skola där trygghet, engagemang och glädje står i centrum. Skolan har också ett aktivt samarbete med vårdnadshavare genom digitala plattformar och regelbundna möten.

Fysisk lärmiljö

Kompassenskolans lokaler är ljusa och inbjudande, med klassrum som är anpassade för olika åldrar och behov. Skolgården erbjuder en varierad utemiljö med lekredskap som linbana, kompisgungor och fotbollsplan. Klassrummen är utrustade med multimediaverktyg för att stödja undervisningen, och elevernas fritidshem är integrerade i skolbyggnaderna.

Digital lärmiljö

På Kompassenskolan integreras digitala verktyg i undervisningen för att förbereda eleverna på framtidens utmaningar. Vi använder Unikum som en digital plattform för att kommunicera med vårdnadshavare och dokumentera elevers lärande. Pedagoger har genomgått kompetensutveckling för att förbättra digital undervisning och säkerställa att tekniken används pedagogiskt och målmedvetet.

Elevhälsa

Elevhälsan på Kompassenskolan arbetar både förebyggande och hälsofrämjande. Ett elevhälsoteam, bestående av specialpedagoger, skolsköterska, kurator och psykolog, träffas regelbundet för att stödja elevernas välmående. Fokus ligger på att upptäcka behov tidigt och erbjuda insatser som stödjer elevernas lärande och utveckling.

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Vi har tydliga rutiner för att stödja elever i behov av särskilt stöd. Anpassningar görs inom klassens ram och dokumenteras i Unikum. Vid behov utarbetas individuella åtgärdsprogram i samråd med elevhälsoteamet, vårdnadshavare och lärare. Digitala hjälpmedel, som stavningsprogram och inläsningstjänster, används som stöd för elever med särskilda behov.

Värdegrund

Vår värdegrund bygger på respekt, trygghet och gemenskap. Vi arbetar aktivt med att förankra demokratiska värderingar genom temadagar, värderingsövningar och dagliga samtal. Målet är att alla elever ska känna sig inkluderade och värdefulla i skolan.

Diskriminering och kränkande behandling

Kompassenskolan har nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling. Personalens policy "alla elever är allas ansvar" innebär att vi gemensamt arbetar för att skapa en trygg miljö. En årlig plan mot diskriminering och kränkande behandling revideras i samarbete med elever och vårdnadshavare.

Närvaro och frånvaro

God närvaro är avgörande för elevernas framgång. På Kompassenskolan arbetar vi systematiskt med en närvaroplan som inkluderar tidig upptäckt av frånvaro och åtgärder för att främja närvaron.

Trygghet och studiero

Trygghet och studiero är prioriterade områden på Kompassenskolan. Genom närvarande vuxna i klassrum och på raster, gemensamma ordningsregler och regelbundna enkäter säkerställer vi en trygg miljö för eleverna. Vi arbetar också aktivt med ledarskap och struktur i undervisningen för att förbättra studieron.

Inflytande och delaktighet

Elever och vårdnadshavare har möjlighet att påverka skolans verksamhet genom elevråd, klassråd och skolråd. Vi stärker elevernas delaktighet genom att inkludera dem i beslut som rör deras utbildning och vardag. Vårt arbete med barnkonventionen bidrar till att ge eleverna en känsla av inflytande och ansvar.

Utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner

Två gånger per år hålls utvecklingssamtal där elevens framsteg och mål diskuteras tillsammans med vårdnadshavare. Samtalen genomförs med stöds av digital dokumentation i Unikum. Under samtalen utformas en individuell utvecklingsplan som utvärderas vid nästa möte.

Hitta hit

Senast uppdaterad:

Publicerad: