Google Meet F-5

Håll videomöten med personer inom eller utanför organisationen.

Vem blir mötesarrangör?

I Classroom är mötesarrangören den första eleven eller läraren som klickar på möteslänken (om Meet inte är inaktiverat för honom eller henne) även om han eller hon inte är den första som går med i mötet.

Om en person skapar ett videomöte i Google Kalender är han eller hon mötesarrangör oavsett vem som går med i mötet först.

Videomöte via Google kalendern

Du kan via din kalender skapa ett möte och dela länken med mötesdeltagarna. Detta är det enklaste sättet att skapa möte.

Du behöver: ett google-konto, en mobil/iPad/dator med tillgång till webbkamera och mikrofon. Startar du mötet via mobil/iPad behöver du ladda ned appen Google Meet.

  1. Skriv https://calendar.google.com/ Länk till annan webbplats. i en webbläsare eller klicka på högst upp i högra hörnet då du är inloggad på Googles tjänster och välj Kalender.
  2. Klicka på Gå med eller Starta ett möte.
  3. Skapa ett namn för mötet och ange mötesnamnet. Klicka på Fortsätt.
  4. Skapa en händelse i din kalender genom att klicka på + Skapa eller genom att dra med piltangenten direkt i kalendern på dag och tid.
  5. Namnge mötet genom att lägga till en titel.
  6. Klicka på den blå knappen Lägg till Google Meet-videokonferenser så följer alla detaljer om Meet-konferensen med i händelsen.
  7. Du kan bjuda in dina gäster genom att:
  • kopiera anslutningsinformationen (länk eller möteskod) och klistra in det in Unikum på ett meddelande eller via mejl till de gäster du vill bjuda in
  • eller klicka på Lägg till personer och ange ett namn eller en e-postadress till personen du vill bjuda in. Du kan börja att skriva ett namn och då får då förslag på personer att lägga till.
  • Klicka på spara

Gå med i ett meet-möte från Google Kalendern

  1. Klicka på händelsen i kalendern.
  2. Klicka på den blå knappen Anslut till Google Meet och du omdirigeras till Meet.
  3. Gå med i mötet
  4. Som värd för mötet har du värdkontroller där du t ex kan styra om gästerna måste be om att få gå med eller om de kan gå med automatiskt. (se bild)

Videomöte via Google classroom

Du kan även starta ett videomöte via google classroom. Startar du ett möte i classroom blir eleverna som är kopplade till klassen automatiskt deltagare. Nackdelen med att använda det här sättet, är att du inte automatiskt blir mötesvärd. Det innebär att du måste komma först till mötet för att bli mötesvärd.

Skapa och starta Google Meetmöte i Classroom

Du behöver: ett google-konto, en mobil/iPad/dator med tillgång till webbkamera och mikrofon. Startar du mötet via mobil/iPad behöver du ladda ned appen Google Meet.

  1. Skriv https://classroom.google.com/ i en webbläsare eller klicka på högst upp i högra hörnet då du är inloggad på Googles tjänster och välj Classroom.
  2. Gå in på din klass.
  3. Börja med att kontrollera så att klassens möteslänk är aktiverad genom att gå in på inställningar (kugghjulet) i övre högra hörn i Classroom.
  4. Scrolla ned till Allmänt och Meetikonen och klicka på “skapa meet länk”. Då genereras en möteslänk som är unikt för just denna klass. OBS! Var rädd om denna länk för den som har tillgång till denna länk kan gå med i ett möte som du har med klassen.
  5. I inställningar under Allmänt vid Meetikonen finns även en knapp där du kan välja alternativet “synligt för elever”. Elever på samma domän som huvudläraren kan se Meet-länken på sidorna Flöde och Klassuppgifter. Du kan dölja länken för eleverna tills du vill dela den. Välj ett alternativ vid Synligt för elever:
  • Om du vill dölja Meet-länken för eleverna flyttar du reglaget till Av.
  • Om du vill göra Meet-länken synlig för eleverna flyttar du reglaget till

Du kan om du vill bjuda in en annan, tex en annan lärare, till Meetmötet genom att klicka på kopiera länken och dela det i ett mejl, ett sms eller på t ex Unikum.

Hur du startar ett videomöte via Google Meet del 1

Olika sätt att starta ett videomöte

Hur du startar ett videomöte via Google Meet del 2

Olika funktioner i Meet som chattfunktion, ändra layout och bakgrund på skärmen.

Meet-grupper i Google Meet (breakout-rooms)

Det här är en variant av break-outrooms som du kan skapa även om du inte har tillgång till Gsuite Enterprice for education) (Pedagoger i årskurs 6-9 har Gsuite Enterprice for education)

Ett breakout-room innebär att du delar upp din grupp/klass i mindre grupper där deltagarna i varje grupp kan samtala med varandra, samtidigt har du som lärare tillgång till att vara med i varje grupp och lyssna på samtalet om så önskas. Här visas hur du gör meet-grupper (breakout rooms) i Meet och delar länkar via ett dokument.

Smågrupper i google meet

Du behöver: ett google-konto, en mobil/iPad/dator med tillgång till webbkamera och mikrofon. Startar du mötet via mobil/iPad behöver du ladda ned appen Google Meet.

  1. Skriv https://meet.google.com/ Länk till annan webbplats. i en webbläsare eller klicka på högst upp i högra hörnet då du är inloggad på Googles tjänster och välj Meet.
  2. Klicka på Starta ett möte.
  3. Skapa ett namn för mötet och ange mötesnamnet. Klicka på Fortsätt.
  4. Klicka på Gå med nu.
  5. Gör om punkt 1-4 för varje grupp men se till att öppna en ny flik för varje möte du skapar.

Det finns olika alternativ för hur du därefter delar länken för varje Meet-grupp, t ex

  • Alternativ 1: Du skapar ett dokument där du lägger alla länkar för varje Meet-grupp och delar dokumentet med alla elever t ex på Classroom.
  • Alternativ 2: Du delar varje länk i flödet på Classroom eller i ett meddelande på Unikum.
  1. Nästa steg är att kopiera varje anslutningsinformation/möteslänk för varje grupp. Klicka på Kopiera anslutningsinformation och klistra in möteslänken enligt det alternativ du valt. Varje grupp ska ha sin egen unika anslutningsinformation/möteslänk.
  2. För att du inte ska höra alla diskussioner samtidigt behöver du stänga av ljudet för varje möte och det sker på olika sätt beroende på vilken webbläsare du använder:
  • Chrome - Du behöver installera ett tillägg som heter “Mute tab”. Därefter kan du stänga av ljudet för varje flik. (Se videoinstruktion)
  • Firefox - högerklicka på fliken för det möte du vill stänga av ljudet på och välj “Ljud av för flik” (Se bild)

Gör nu likadant för varje flik med Meet-grupper du startat för att stänga av ljudet från början. Därefter kan du välja att sätta på ljudet på det Meet-grupp du vill lyssna på. När varje elevgrupp tagit del av sina möteslänkar och loggat in på sina möten kan du som lärare gå in och delta. Ett tips är att du stänger av din mikrofon och ev stänger av kameran och kommunicerar via chatten eller sätter på mikrofonen när du vill kommunicera med alla grupper samtidigt.

Installera tillägget Mute Tab i webbläsaren Chrome

Senast uppdaterad:

Publicerad: