Support

Vart vänder man sig när de digitala verktygen är skadade eller inte fungerar som de ska eller om man har problem med inloggningar till olika tjänster?

För elev och vårdnadshavare

Behöver du support gällande din iPad, Chromebook eller programvaror eller inloggningsuppgifter?

Kontakta IKT-samordnare Lena Hast Gustafsson.

Kontaktuppgifter:

Tel: 031-978896

Epost: lena.hast.gustafsson@ockero.se

Länk till skadeblankett iPad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länk till skadeblankett för Chromebook Öppnas i nytt fönster.

Problem med bibliotekstjänster

Södra rektorsområdet
Kristina Bryngelsson kristina.bryngelsson@ockero.se

Norra rektorsområdet
Evelina Kruus evelina.kruus@ockero.se


För personal

Skador eller funktionsproblem:

Gör en första bedömning. Kontakta IKT-ansvarig pedagog eller Lena Hast Gustafsson som föreslår vidare åtgärd.

Ansvarig för skadeärenden är IKT-samordnare Lena Hast Gustafsson.

Tel: 031-978896, epost: lena.hast.gustafsson@ockero.se

Länk till skadeblankett iPad Öppnas i nytt fönster.

Länk till skadeblankett för Chromebook Öppnas i nytt fönster.


Vid frågor rörande följande fyra tjänster kontakta i första hand IKT-ansvarig pedagog på skolan och i andra hand IKT-samordnare Lena Hast Gustafsson.

  • Problem med inloggning till UTB-konto
  • Google Workspace for Education
  • ILT
  • Polyglutt
  • Polylino

UNIKUM

Kontakta IKT-ansvarig pedagog som ansvarar för vidare åtgärd.

Bibliotekstjänster

Kristina Bryngelsson och Evelina Kruus.

Tekniska frågor

IT-service

  • Nätverk
  • PC
  • Skrivare / utskrifter (ej toner och papper)
  • AD-konton (@ockero.se-konton). Lösenord kan ändras på Öckerö kommuns hemsida med hjälp av e-legitimation. www.minasidor.ockero.se Länk till annan webbplats.
  • På mina sidor kan du förutom att ändra ditt lösenord skapa supportärenden till IT-service.

Lena Hast Gustafsson

  • iPads
  • Chromebooks
  • Google Workspace for Education
  • Appar
  • Multimediasystem

Tips för att minska belastningen - när systemen laggar

  • Sammanhållning och dialog med kollegorna är A och O. Allt kommer att ändra sig hela tiden, ni kommer behöva hitta nya lösningar på uppkomna problem. Kanske behöver ni kollegor kommunicera via era privata kanaler när jobbets inte fungerar, via sociala medier, gruppsamtal via telefon etc.
  • Varva dagarna med videomöten, chat, kommentarer i dokument etc. så att ni inte har för långa eller för många videomöten. Växla analogt och digitalt arbete.
  • Ha inte för många flikar i webbläsaren uppe samtidigt.
  • Dela gärna upp klassen i mindre grupper när ni har era videomöten, så att ni inte är hela klassen online samtidigt varje gång.
  • Kamera - att ha kameran igång under videomötet tar mer kapacitet än ljud och text.
  • Fundera på och välj när det är som viktigast att ha kameran igång utifrån olika aspekter (pedagogiska, sociala o.s.v.).
  • Var tydlig med instruktionerna för kameran. Att t.ex. den som pratar har
    kameran på, men inte övriga. Inled och/eller avsluta med att alla har
    kameran på, hälsa och säga hej, men be sen alla stänga sina kamerorna när de inte pratar.
  • Dela skärm för eventuella genomgångar, men stäng då om möjligt kameran.
  • Använd möjligheten att “prata” och skriva direkt i presentationer “chat“ under genomgångarna.
  • Försök fördela trafiken över dagen. Låt t.ex. eleverna ta del av nästa dags arbete på kvällen så att de har uppgifterna om det blir problem under dagen.
  • Spela in lektioner och gör dem tillgängliga i efterhand.
  • Undvik att ladda upp filmer i lärplattformarna, lägg upp en länk till var de finns.
  • YouTube har högre kapacitet än plattformarna.
  • Stora filer kan vara tunga att ladda upp och ner. Filmer är ofta större än bild och text. Men även bilder kan vara stora. Dokument som innehåller många bilder kan således bli stora och om möjligt är det bättre att göra om dem till pdf.
  • Om det är segt att ladda upp/ner filer, prova om möjligt igen senare på
    eftermiddagen och kvällen, då är det generellt lite lägre tryck på tjänsterna.
  • Ladda ner eventuella dokument och arbeta i dem offline, såvida ni inte har
    funktionalitet att man kan fortsätta jobba i dokumenten även när nätet går ner.
  • Tänk på att det kan vara lika svårt med kapaciteten oavsett vilket digitalt verktyg ni använder tillsammans med era elever.
  • Laggar det, ha en plan A och en plan B för annat arbete.
  • Om ni behöver byta digitalt verktyg, tänk på att byta till sådana ni vet
    att ni får använda.

Några tips för iPad-användare

Som personal är det möjligt att skriva ut från iPad med hjälp av ditt kommunkonto. Se här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Senast uppdaterad:

Publicerad: