Dags att lämna anbud

Dags att skriva anbud och lämna in ditt anbud. För att lämna anbud behöver du registrera ett användarkonto i upphandlingsverktyget TendSign Länk till annan webbplats.. Se till att registrera användarkontot i god tid före anbudsinlämning.

När du har gjort detta får du tillgång till upphandlingsdokumentet som beskriver i detalj vad som ska upphandlas och vilka krav som ställs på det företag som vill leverera varan eller tjänsten. Gå igenom alla dokument så att du säkert vet vad som förväntas av dig. Börja i tid!

Har du frågor? Du kan ställa frågor i systemet för upphandlingen och gärna så tidigt som möjligt så att du inte förlorar tid.

Sätt dig in i upphandlingsdokumentet

När du hämtat upphandlingsdokumentet bör du avsätta tid för att läsa igenom det noga. I dokumentet finns all information du behöver för att lämna ett anbud. Om något är oklart, ställ en fråga så tidigt som möjligt.

Vi tittar närmare på några avsnitt som ofta finns med i ett upphandlingsdokument (det kan se lite olika ut från fall till fall).

Allmän information om upphandlingen

I den allmänna informationen ser du upphandlingens omfattning, hur många leverantörer vi söker och hur stor affären är. Här står också hur upphandlingens tidplan ser ut och sista dagen för att ställa frågor och att lämna in anbud.

Krav på leverantören

I det här avsnittet hittar du information om vilka ekonomiska och finansiella krav vi har på dig som företagare. Här finns också information om:

  • vad som gäller för eventuella underleverantörer
  • vilka krav som finns på din och eventuella underleverantörers kapacitet att leverera i enlighet med anbudet
  • vilka certifierings- och kvalitetskrav Öckerö kommun har för den aktuella upphandlingen.

I den här delen av upphandlingsdokumentet hittar du också våra uteslutningsgrunder. De är en del av lagen om offentlig upphandling (LOU).

Krav på vara eller tjänst

Här får du information om vilka krav vi ställer på varan eller tjänsten. En del krav är obligatoriska.

Läs noga igenom och se till att du inte missar att styrka att du uppfyller de obligatoriska kraven.

Utvärdering

Alla anbud som kommer in ska utvärderas. Vilka kriterier vi kommer att använda när vi utvärderar anbuden står i upphandlingsdokumentet. Några vanliga kriterier är:

  • bästa förhållande mellan pris och kvalitet,
  • kostnad,
  • pris.

Krav på anbudet

Under den här rubriken hittar du information om vilka krav som finns för själva anbudet.

Det är du som leverantör som ansvarar för att anbudet har blivit kontrollerat innan det skickas in. Det kan röra sådant som obligatoriska bilagor, att alla frågor/krav har blivit besvarade eller vilket språk anbudet ska vara på.

Frågor, svar och förtydliganden

Här finns information om hur du gör för att ställa frågor samt vilka regler och tidsfrister som finns för att ställa dem.

Kom ihåg!

Bevaka din e-post. All information som rör upphandlingen samt beslut om vem som vunnit upphandlingen skickas till den e-postadress du angivit.

Använd gärna ”Checklista för att lämna anbud” som ett stöd för att inte missa något viktigt moment i arbetet med anbudslämnandet.

 

 

Checklista för att lämna anbud

  • Läs noga igenom alla specifikationer och krav så att du vet vad som gäller.
  • Säkerställ att alla uppgifter och frågor är besvarade och att du har följt instruktionerna i upphandlingsdokumenten. Du har mycket begränsade möjligheter att komplettera efter att du har skickat in ditt anbud.
  • Kontrollera att du uppfyller alla villkor och krav.
  • Kvalitetssäkra ditt dokument. Har du kunnat visa att du uppfyller alla krav?
  • Se till att rätt person har undertecknat anbudet om det är ett anbud som behöver signeras.
  • Lämna inte in eller dela mer underlag, information och material än vi frågar efter.
  • Det är viktigt att du ställer frågor om något är otydligt eller om du inte förstår eller om något verkar konstigt i upphandlingen. Använd frågor och svar-funktionen i upphandlingsverktyget för att ställa frågor om upphandlingen. Både frågor och svar publiceras och kan ses av alla, men avsändaren är anonym för övriga anbudsgivare.
  • Viktigast av allt: Skicka in anbudet innan tiden går ut!

 

Nästa steg

Nu har du läst upphandlings­dokumentet, ställt dina frågor, kvalitetssäkrat dina dokument och äntligen skickat in ditt anbud. Vad händer efter det?

Steg 5: Efter att anbud lämnats

Senast uppdaterad:

Publicerad:




Kontakt

Vänd dig till kommunservice oavsett vad din fråga eller ditt ärende gäller.

Öckerö kommunservice
Telefon: 031-97 62 00
E-post: kommun@ockero.se

Besöksadress
Sockenvägen 13
Öckerö

Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö