Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Meet 6-9

Håll videomöten med personer inom eller utanför organisationen.

Vem blir mötesarrangör?

I Classroom är mötesarrangören den första eleven eller läraren som klickar på möteslänken (om Meet inte är inaktiverat för honom eller henne) även om han eller hon inte är den första som går med i mötet.

Om en person skapar ett videomöte i Google Kalender är han eller hon mötesarrangör oavsett vem som går med i mötet först.

Videomöte via Google kalendern

Du kan via din kalender skapa ett möte och dela länken med mötesdeltagarna. Detta är det enklaste sättet att skapa möte.

Du behöver: ett google-konto, en mobil/iPad/dator med tillgång till webbkamera och mikrofon. Startar du mötet via mobil/iPad behöver du ladda ned appen Google Meet.

  1. Skriv https://calendar.google.com/länk till annan webbplats i en webbläsare eller klicka på högst upp i högra hörnet då du är inloggad på Googles tjänster och välj Kalender.
  2. Klicka på Gå med eller Starta ett möte.
  3. Skapa ett namn för mötet och ange mötesnamnet. Klicka på Fortsätt.
  4. Skapa en händelse i din kalender genom att klicka på + Skapa eller genom att dra med piltangenten direkt i kalendern på dag och tid.
  5. Namnge mötet genom att lägga till en titel.
  6. Klicka på den blå knappen Lägg till Google Meet-videokonferenser så följer alla detaljer om Meet-konferensen med i händelsen.
  7. Du kan bjuda in dina gäster genom att:
  • kopiera anslutningsinformationen (länk eller möteskod) och klistra in det in Unikum på ett meddelande eller via mejl till de gäster du vill bjuda in
  • eller klicka på Lägg till personer och ange ett namn eller en e-postadress till personen du vill bjuda in. Du kan börja att skriva ett namn och då får då förslag på personer att lägga till.
  • Klicka på spara

Gå med i ett meet-möte från Google Kalendern

  1. Klicka på händelsen i kalendern.
  2. Klicka på den blå knappen Anslut till Google Meet och du omdirigeras till Meet.
  3. Gå med i mötet
  4. Som värd för mötet har du värdkontroller där du t ex kan styra om gästerna måste be om att få gå med eller om de kan gå med automatiskt. (se bild)

Videomöte via Google classroom

Du kan även starta ett videomöte via google classroom. Startar du ett möte i classroom blir eleverna som är kopplade till klassen automatiskt deltagare. Nackdelen med att använda det här sättet, är att du inte automatiskt blir mötesvärd. Det innebär att du måste komma först till mötet för att bli mötesvärd.

Skapa och starta Google Meetmöte i Classroom

Du behöver: ett google-konto, en mobil/iPad/dator med tillgång till webbkamera och mikrofon. Startar du mötet via mobil/iPad behöver du ladda ned appen Google Meet.

  1. Skriv https://classroom.google.com/ i en webbläsare eller klicka på högst upp i högra hörnet då du är inloggad på Googles tjänster och välj Classroom.
  2. Gå in på din klass.
  3. Börja med att kontrollera så att klassens möteslänk är aktiverad genom att gå in på inställningar (kugghjulet) i övre högra hörn i Classroom.
  4. Scrolla ned till Allmänt och Meetikonen och klicka på “skapa meet länk”. Då genereras en möteslänk som är unikt för just denna klass. OBS! Var rädd om denna länk för den som har tillgång till denna länk kan gå med i ett möte som du har med klassen.
  5. I inställningar under Allmänt vid Meetikonen finns även en knapp där du kan välja alternativet “synligt för elever”. Elever på samma domän som huvudläraren kan se Meet-länken på sidorna Flöde och Klassuppgifter. Du kan dölja länken för eleverna tills du vill dela den. Välj ett alternativ vid Synligt för elever:
  • Om du vill dölja Meet-länken för eleverna flyttar du reglaget till Av.
  • Om du vill göra Meet-länken synlig för eleverna flyttar du reglaget till

Du kan om du vill bjuda in en annan, tex en annan lärare, till Meetmötet genom att klicka på kopiera länken och dela det i ett mejl, ett sms eller på t ex Unikum.

Hur du startar ett videomöte via Google Meet del 1

Olika sätt att starta ett videomöte

Hur du startar ett videomöte via Google Meet del 2

Olika funktioner i Meet som chattfunktion, ändra layout och bakgrund på skärmen.

Hur du skapar smågrupper i Google Meet (breakout-rooms)

Ett breakout-room innebär att du delar upp din grupp/klass i mindre grupper där deltagarna i varje grupp kan samtala med varandra, samtidigt har du som lärare tillgång till att vara med i varje grupp och lyssna på samtalet om så önskas. Här visas hur du gör meet-grupper (breakout rooms) i Meet och delar länkar via ett dokument.

Hur du skapar enkäter och frågor i meet

Spåra närvaro i Google Meet

Endast tillgänglig för pedagoger i årskurs 6-9 med licensen Google Workspace for Education Plus - tidigare G suite enterprise for education.

Mötesskaparen får automatiskt en närvarorapport för möten med fem eller fler deltagare och en livestream-rapport för alla livestreamhändelser. Efter mötet skickas ett e-postmeddelande med en bifogad närvarorapport i Google Kalkylark med:

  • Deltagarens namn
  • Deltagarens e-postadress
  • Tiden deltagaren deltog i samtalet, tidstämplar för när den gick med och när den lämnade mötet.
  • Om någon kastas ut från ett samtal registreras den tidstämpeln som tiden när personen lämnade samtalet. Om någon går med och lämnar samtalet mer än en gång, visas inte flera tidstämplar, utan endast den totala samtalstiden.

Viktigt att tänka på:

Använder man en kod eller ett namn för mötet så blir mötesskaparen den som först skriver in koden/namnet och klickar på Gå med. Har man meddelat eleverna koden/namnet innan lektionen kan det bli en elev som skriver in det och går med först av alla och blir då mötesskapare och får värdkontrollen. Eleven får dock ingen närvarorapport då det bara är mötesskapare med Google Workspace for Education Plus-licens (enterprise) som kan få det.

Google Meet presenterafunktion

Google Meet har även en presenterafunktion som gör att du kan presentera hela skärmen eller ett visst fönster i ett möte. Under presentationen kan du dela information som t ex dokument, presentationer, kalkylark, webbsidor, filmer med mera.


Du presenterar innehållet från din hela din skärm, ett av dina fönster eller en av dina flikar genom att klicka på Presentera nu.

  • Om du vill spela upp ljud eller film i Meet, klickar du på "En chrome-flik" och välj sedan den fliken i vilken du har ditt material. Flikens ljud delas som standard och deltagarna både hör och ser innehållet i fliken. Presentera en annan flik genom att välja fliken du vill presentera och klicka på Dela den här fliken i stället. Välj Dela.
  • Om du väljer "Hela skärmen" istället kommer du få problem med att uppspelningen hackar och att ljudet inte hörs. Fördelen är att du kan presentera vad du vill på din dator och inte bara en flik eller fönster i din webbläsare.

Om kameran är på är videon aktiv medan du presenterar.


När du presenterar innehåll för eleverna, kanske du vill se dina elever samtidigt? Du har lite olika alternativ att lösa det på:

  • Om du har tillgång till två skärmar kan du dra fliken som presenteras till den andra skärmen och se eleverna i den ena.
  • Dela din skärm i två delar genom att minimera fönstren och anpassa storleken. Nackdelen är att ytan blir mindre att se.
  • Du kan växla mellan två flikar i din webbläsare, en flik där meet-mötet är och en flik som innehåller det du presenterar.
  • Du kan också "casta" till en annan skärm. Om du är hemma kanske du har en Chromecast kopplad till TV:n. Du väljer att casta mötet antingen innan mötet börjar eller under mötet.


Avsluta presentationen

  1. Klicka på Stoppa presentationen i Meet-fönstret.
  2. Det går även att klicka på Du presenterar Avsluta presentationen nere till höger



Mer information om presentera under ett Meet-möte https://support.google.com/meet/answer/9308856?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv#länk till annan webbplats

Senast uppdaterad: 2021-03-04 09.06

Publicerad: 2021-02-25 09.23