Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Support

Vart vänder man sig när de digitala verktygen är skadade eller inte fungerar som de ska eller om man har problem med inloggningar till olika tjänster?

För eleven och vårdnadshavare

Skador eller funktonsproblem på iPads eller Chromebooks

Kontakta mentor som föreslår vidare åtgärd.

Ansvarig för skadeärenden är IKT-pedagog Lena Hast Gustafsson.

Kontaktuppgifter:

Tel: 031-978896

Epost: lena.hast.gustafsson@ockero.se


Lena har support på Hedens skola onsdagar 8.30-10.30 och på Brattebergsskolan onsdagar kl 12.00-12.30 och då går det bra att komma.

Länk till skadeblankett iPad/Chromebook


Problem med inloggning till UTB-konto:

Kontakta mentor som ansvarar för vidare åtgärd.

Problem med Gsuite

Kontakta mentor som ansvarar vidare åtgärd.

Problem med ILT

Kontakta mentor som ansvarar vidare åtgärd.

Problem med Polyglutt

Kontakta mentor som ansvarar vidare åtgärd.

Problem med UNIKUM

Kontakta mentor som ansvarar vidare åtgärd.

Problem med bibliotekstjänster

Södra rektorsområdet
Kristina Bryngelsson kristina.bryngelsson@ockero.se

Norra rektorsområdet
Evelina Kruus evelina.kruus@ockero.seKontaktuppgifter:


För personal

Skador eller funktionsproblem:

Gör en första bedömning. Kontakta IKT-ansvarig pedagog eller Lena Hast Gustafsson som föreslår vidare åtgärd.

Ansvarig för skadeärenden är IKT-pedagog Lena Hast Gustafsson.

Tel: 031-978896, epost: lena.hast.gustafsson@ockero.se

Lena har support på

Hedens skola onsdagar 8.30-10.30

Brattebergsskolan onsdagar kl 12.00-12.30 och då går det bra att komma.


Länk till skadeblankett iPad/Chromebook


Vid frågor rörande följande fyra tjänster kontakta i första hand IKT-ansvarig pedagog på skolan och i andra hand IKT-pedagog Lena Hast Gustafsson.

  • Problem med inloggning till UTB-konto
  • Gsuite
  • ILT
  • Polyglutt


UNIKUM

Kontakta IKT-ansvarig pedagog som ansvarar vidare åtgärd.

Bibliotekstjänster

Kristina Bryngelsson och Evelina Kruus.

Tekniska frågor

IT-service

  • Nätverk
  • PC
  • Skrivare / utskrifter (ej toner och papper)
  • AD-konton (@ockero.se-konton). Lösenord kan ändras på Öckerö kommuns hemsida med hjälp av e-legitimation. www.minasidor.ockero.selänk till annan webbplats
  • På mina sidor kan du förutom att ändra ditt lösenord skapa supportärenden till IT-service.

Lena Hast Gustafsson

  • iPads
  • Chromebooks
  • G-suite

Tips för att minska belastningen - när systemen laggar

  • Sammanhållning och dialog med kollegorna är A och O. Allt kommer att ändra sig hela tiden, ni kommer behöva hitta nya lösningar på uppkomna problem. Kanske behöver ni kollegor kommunicera via era privata kanaler när jobbets inte fungerar,
    via sociala medier, gruppsamtal via telefon etc.
  • Varva dagarna med videomöten, chat, kommentarer i dokument etc. så att ni inte har för långa eller för många videomöten. Växla analogt och digitalt arbete.
  • Dela gärna upp klassen i mindre grupper när ni har era videomöten, så att ni inte är hela klassen online samtidigt varje gång.
  • Kamera - att ha kameran igång under videomötet tar mer kapacitet än ljud och text.
  • Fundera på och välj när det är som viktigast att ha kameran igång utifrån olika
    aspekter (pedagogiska, sociala o.s.v.).
  • Var tydlig med instruktionerna för kameran. Att t.ex. den som pratar har
    kameran på, men inte övriga. Inled och/eller avsluta med att alla har
    kameran på, hälsa och säga hej, men be sen alla stänga sina kamerorna när
    de inte pratar.
  • Dela skärm för eventuella genomgångar, men stäng då om möjligt kameran.
  • Använd möjligheten att “prata” och skriva direkt i presentationer “chat“ under
    genomgångarna.
  • Försök fördela trafiken över dagen. Låt t.ex. eleverna ta del av nästa dags arbete på
    kvällen så att de har uppgifterna om det blir problem under dagen.
  • Spela in lektioner och gör dem tillgängliga i efterhand.
  • Undvik att ladda upp filmer i lärplattformarna, lägg upp en länk till var de finns.
    YouTube har högre kapacitet än plattformarna.
  • Stora filer kan vara tunga att ladda upp och ner. Filmer är ofta större än bild och text.
    Men även bilder kan vara stora. Dokument som innehåller många bilder kan således
    blir stora och om möjligt bättre att göra om till pdf.
  • Om det är segt att ladda upp/ner filer, prova om möjligt igen senare på
    eftermiddagen och kvällen, då är det generellt lite lägre tryck på tjänsterna.
  • Ladda ner eventuella dokument och arbeta i dem offline, såvida ni inte har
    funktionalitet att man kan fortsätta jobba i dokumenten även när nätet går ner.
  • Tänk på att det kan vara lika svårt med kapaciteten oavsett vilket digitalt verktyg ni
    använder tillsammans med era elever. Laggar det, ha en plan A och en plan B för
    annat arbete. Om ni behöver byta digitalt verktyg, tänk på att byta till sådana ni vet
    att ni får använda.

Senast uppdaterad: 2020-10-22 14.08

Publicerad: 2020-10-22 14.02