Högt resultat för meritvärden och betyg för grundskolan

Nu har årets siffror på meritvärden och betyg för grundskolan publicerats i Kolada. Årets siffror visar bland annat på att meritvärdet ökat för kommunens elever i årskurs nio och att andelen behöriga till gymnasiet ökar.

Tre elever sitter i en skolsal. Ser ut att jobbar med en teoretisk uppgift tillsammans.

I år har meritvärdet ökat för kommunens elever i årskurs nio från 234 till 242 poäng! Det ligger över genomsnittet i riket som är 230 poäng. Det är bara Härryda som får ett högre resultat i Västra Götalandsregionen.

Det går även att se en ökning i andelen elever som är behöriga till samtliga programformer på gymnasiet. I Öckerö kommun är andelen behöriga till ett yrkesförberedande program 94,5 procent. Genomsnittet i riket är 84,7 procent. Det är bara Grästorp som får ett högre resultat i Västra Götalandsregionen.

Om Kolada

Kommun- och landstingsdatabasen Kolada innehåller jämförbara nyckeltal om alla Sveriges kommuner och landsting. I Kolada går det att jämföra kommunens verksamheter från år till år.