Lyckad förening mellan skola och näringsliv på Arena arbetsliv

Arena arbetsliv 2022 Eva Knoph och Viktoria Johansson, verksamhetschefer för grundskolan tillsammans med Katarina Lindgren, chef Utbildnings, kultur- och fritidsförvaltningen och Ronald Johansson, näringslivschef.

Den 17 november öppnades portarna på Hedens skola till mini mässan Arena arbetsliv 2022. Ett 40-tal utställare från näringslivet och kommunens verksamheter förenades med elever och föräldrar under några sprudlande timmar där en mosaik av olika yrken visades upp.

Arena arbetsliv arrangeras som en del av samverkan mellan skola och näringsliv i Öckerö kommun sedan 2018 med uppehåll under pandemin. Det är nu den tredje Arenan som genomförs, denna gång på Hedens skola på Hönö.

Mässan besöktes av cirka 500 elever med vårdnadshavare i årsklass åtta och nio, deltagare är från samtliga skolor i Öckerö kommun (Bratteberg, Hedens skola och Betelskolan).

Kompetensförsörjningen är vår främsta utmaning. Arena arbetsliv är ett av flera koncept för att säkerställa tillgången till framtida medarbetare i näringsliv och kommun, säger Ronald Johansson, näringslivschef Öckerö kommun.

Ett smörgåsbord av yrken

Besökarna fick möjlighet att bekanta sig med en rad olika yrken. Likt ett smörgåsbord presenterades poliser, kustbevakning, advokater, restauranger, butiker, bank, sjöutbildning, sjöpersonal. Även spännande yrken inom den kommunala verksamheten var på plats från hemsjukvården, tekniska avdelningen och skolan m.fl.

Vi är glada och stolta över att kunna erbjuda Arena arbetsliv som en inspirerande träffpunkt mellan näringsliv, kommunal verksamhet, elever och föräldrar, säger Katarina Lindgren, chef Utbildnings, kultur- och fritidsförvaltningen Öckerö kommun.

Fotograf: Annika Nilsson Öckerö företag