Utveckling av grundskolan i Öckerö kommun

Öckerö kommun arbetar aktivt för att möta utmaningar kopplade till minskat elevunderlag och säkerställa en hög kvalitet i grundskolan. Med en tydlig politisk inriktning och engagerade satsningar strävar vi efter att skapa en trygg och likvärdig utbildning för alla elever.

Badstege från klippor vid havet. Text 450x850 pixlar.

Anpassning till minskat elevunderlag

Det föds allt färre barn i Öckerö kommun, vilket påverkar skolans ekonomi som delvis styrs av antalet elever. Det finns många faktorer förutom elevantal som påverkar skolans ekonomi. Öckerö kommun har som politisk inriktning att bevara de små skolorna. Kommunen satsar även på att bygga och restaurera ändamålsenliga lokaler, vilket påverkar lokalkostnaderna. De senaste 10 åren har kommunen byggt nya skolor på Björkö och Öckerö (Brattebergsskolan), samt byggt om och till Hedens skola, Fotö skola och Bergagårdsskolan.

För att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar planeras organisationen varje år utifrån aktuellt elevantal. I september 2020 beslutade Kommunfullmäktige om en översyn av skolorganisationen, och sedan dess har flera förändringar genomförts. Hälsö skola stängdes inför höstterminen 2023 på grund av brist på elever. Öckerö kommun har prioriterat att ha flera små skolor med få elever per klass. De kommunala skolorna är organiserade på följande sätt.

  • F–3 skolor: Fotö, Hönö, Öckerö och Rörö
  • 4–6 skolor: Hönö och Öckerö
  • F–6 skola: Björkö
  • 7–9 skolor: Hönö och Öckerö

Mål för grundskolan 2023–2026

Alla elever ska lyckas i skolan. Öckerö kommun strävar efter att erbjuda en trygg och likvärdig utbildning av hög kvalitet. Fokusområden är:

Ökad måluppfyllelse

  • Anpassa resurser och arbetssätt efter elevantal.
  • Främja trygghet och studiero.
  • Arbeta språkutvecklande och stärka ledarskapet.
  • Öka måluppfyllelsen.
  • Främja närvaro och förebygga frånvaro.
  • Stärka strukturerad samverkan mellan vård, skola och socialtjänst.
  • Förebygga psykisk ohälsa och stärka det främjande arbetet.

Ökad likvärdighet

  • Säkerställa rättvisa förutsättningar för skolor avseende ekonomi, personal, lokaler och arbetsmiljö.
  • Anpassa resurser efter elevernas individuella behov.

Positiva resultat bland elever

Årskurs 6

Öckerö kommuns elever i kommunal skola presterar över rikssnittet i årskurs 6. År 2024 ökade andelen elever som uppnått betygskriterierna i alla ämnen, samtidigt som rikets siffror sjönk. Skillnaden mellan flickor och pojkar har minskat, med flickorna över rikssnittet och pojkarna på samma nivå som riket.

Årskurs 9

89,2 % av eleverna är behöriga till nationella program på gymnasiet, jämfört med rikets 82,1 %. I jämförelse med riket har eleverna från Öckerö kommun bättre förutsättningar för fortsatta studier. Elevernas genomsnittliga meritvärde 2024 var 243,3 vilket var högre än rikets kommunala skolor som låg på 222,6. Detta kan jämföras med 2023, då meritvärdet var 222,2 för kommunens kommunala grundskolor. Andelen elever som klarar alla ämnen har ökat från 67,1 % till 80,9 %.

De goda resultaten kan förklaras av hög andel behöriga lärare, ämneskompetens, goda nationella provresultat och effektiva stödinsatser. Öckerö kommun fortsätter arbetet med att skapa en trygg och likvärdig utbildning av hög kvalitet för alla elever.

Senast uppdaterad:

Publicerad: