Fakturor för VA och avfall
Nyheten är uppdaterad 25 mars med ny information. Vi får in frågor om de nya fakturorna för VA och avfall. Här fyller vi på med information kring de vanligaste frågorna.

- Den nya fakturan innehåller en lägenhetsavgift per bostad. Tidigare benämndes detta som ”antal lägenheter 1 st”. Skillnaden är att priset nu är uppdelat, vilket tidigare inte kunde visas på grund av systembegränsningar. Se exempel på hur en ny faktura ser ut och en tidigare faktura nedan.
- Om du har flera lägenhetersavgifter anges detta med en siffra, till exempel "2" för två bostäder.
- Momsen är nu inkluderad direkt i beloppen, medan den tidigare redovisades separat längst ner på fakturan.
- Kivra, e-post och pappersfaktura har skickats ut. E-fakturor kommer förhoppningsvis skickas ut denna vecka (vecka 13). Min myndighetspost kommer den här gången skickas som pappersfaktura och distribueras den här veckan.
- Nu är problemen med att betala fakturor som gått ut med Kivra lösta. Det ska nu gå att betala till vårt nya bankgiro 788-4190.
- Om du har autogiro kopplat till din VA-/renhållningsfaktura fungerar det som tidigare. Vi har kunnat flytta över alla medgivanden till det nya systemet.
Varför höjs renhållnings- och VA-taxan 2025?
Varje år görs en översyn av renhållningstaxan för att säkerställa att avgifterna motsvarar de faktiska kostnaderna för att driva renhållningen i kommunen. Inför 2025 har kostnaderna ökat med cirka fem miljoner kronor. Det beror bland annat på nya lagar och miljökrav, exempelvis förändringar inom förpackningsinsamlingen, en ökad insamling av bioavfall samt höjda behandlingsavgifter. För att täcka dessa kostnader höjs taxan. För ett genomsnittligt hushåll med normalabonnemang innebär det en höjning med 694 kronor per år inklusive moms.
Även VA-taxan revideras årligen. Eftersom VA-anläggningen till stor del byggdes ut på 1950- och 60-talet ökar behovet av underhåll och förnyelse successivt. Det leder i sin tur till ökade kapitalkostnader. Inför 2025 har VA-taxan höjts med 14 procent.
Höjningen beror bland annat på utbyggnaden av Pinans reningsverk, fortsatt stora kostnadsökningar till följd av yttre faktorer såsom ökade material- och elkostnader och ett högre ränteläge. Det har även kommit nya lagar och miljökrav från staten och Länsstyrelsen, till exempel införandet av NIS-direktivet och högre kostnader för läckage.
Exempel på ny faktura
%20Ny%20faktura.png)
Ny faktura från 2025.
Exempel på tidigare faktura
%20Gammal%20faktura.png)
Tidigare faktura från 2024.