Högt betyg i årets Insiktsmätning

I årets Insiktsmätning från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) får Öckerö kommun ett NKI (nöjd-kund-index) på 72 av 100 möjliga. Det motsvarar ett högt betyg enligt undersökningens betygsskala.

Badstege från klippor vid havet. Text 450x850 pixlar.

Öckerö placerar sig på plats 164 av landets kommuner, vilket är en försämrad placering jämfört med föregående år. Vi ser en förbättring av placering än för två år sedan. Inom Göteborgsregionen (GR) är vi rankad plats 8 av totalt 13.

Svarsfrekvensen från företagarna i kommunen ligger på 50 procent, vilket ger ett stabilt underlag för att fortsätta utveckla kommunens service och myndighetsutövning gentemot näringslivet.

Vi ser att dialogen med företagen gör skillnad – särskilt i bemötandet. Samtidigt finns förbättringsområden och vi tar till oss av synpunkterna för att utvecklas vidare, säger Jan Svensson, besöks- och näringslivschef.

Ett område som sticker ut i årets mätning är bygglov, där nöjdheten ökat markant – från 46 till 88 på två år.

Jättekul att de senaste årens arbete med våra interna processer gällande bygglov har gett så goda resultat, säger Theres Benito, chef för bygg- och miljöenheten.

Vad är Insikt?

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Syftet med Insiktsmätningen är att följa upp hur kommunens service utvecklas sett till kundupplevd kvalitet. Enkätfrågorna rör sex serviceområden; Tillgänglighet, Information, Bemötande, Kompetens, Rättssäkerhet och Effektivitet. Årets resultat visar att ett antal områden fungerar väl i vårt samarbete med företagen, bla har bygglov ökat på två år från värde 46 till 88. Fakta: Insikt är den tolfte undersökningen som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) genomför över hela landet. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.

Senast uppdaterad:

Publicerad: