Fokus på hälsa i förskolan
De kommunala förskolorna i Öckerö kommun arbetar aktivt med hälsofrämjande aktiviteter som en del i läroplanen. Under hälsoveckan deltog kommunens förskolor i flera aktiviteter för att sätta extra fokus på rörelseglädje, hälsosam mat och lek tillsammans. Målet var att inspirera och öka kunskapen om vikten av hälsosamma levnadsvanor från tidig ålder på ett lekfullt sätt.
Våra yngsta invånare samlades för en utedag i Jungfruviken
Under hälsoveckan bjöds kommunens samtliga barn i åldern 1-6 år till en utedag vid scoutskydden i Jungfruviken på Hönö. Dagen planerades och genomfördes av förskolornas hållbarhetscenter Cirkeln där sammanlagt 105 barn deltog i olika aktiviteter. Med fokus på den hållbara leken kunde barnen erfara både fartfyllda och lagom riskfyllda lekar men även avslappning och spel.
Under dagen fick barnen bland annat göra ett naturbingo, leta monster i skogen, spela spel med ekollon och äta grillad korv. Under utedagen uppmanades barnen även att smaka på frukter av olika färger utifrån materialet ”ät en regnbåge”. Materialet ska inspirera barn att våga testa olika livsmedel och att äta varierat på ett lekfullt sätt.
Rörelsebingo
I samarbete med kommunens folkhälsoutvecklare togs det fram ett rörelsebingo anpassat för förskolans barn under hälsoveckan. De fick bland annat dansa som en robot, rulla på fem olika sätt och spela musik och klättra. Förskolorna fick en utmaning att genomföra bingot med barngruppen under veckan och gruppen som blev färdig först vann ett lyxigt och nyttigt mellanmål.
Förskolans arbete med hälsa och välbefinnande
Forskning visar att barn rör sig allt mindre och att levnadsvanor grundläggs i tidig ålder. Läroplanen för förskolan beskriver målen för barnens utveckling och lärande inom olika områden. Inom området hälsa och välbefinnande står det att:
Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande (Lpfö 18).
I kommunens förskolor prioriteras utevistelsen, rörelse och uteleken genom att barnen är ute minst en gång per dag och minst i två timmar. Närmiljöerna används på ett medvetet sätt av förskolepersonalen som uppmuntrar och utmanar barnens motoriska förmågor.
Maten i förskolan ska vara näringsriktig och planerad utifrån Livsmedelsverkets råd och riktlinjer för en näringsrik lunch. Måltiden är ett tillfälle att umgås och bygga relationer. Den används även för att väcka nyfikenhet på mat, kultur, samhälle och demokrati.