Lägesrapport vecka 21

Här kommer veckans lägesrapport! Vi publicerar varje vecka en lägesrapport för att du som invånare ska veta vad som är på gång och hur vi arbetar med anledning av coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Vi har alla levt med rådande rekommendationer och råd från Folkhälsomyndigheten under en lång tid. Trots det är det lika viktigt att fortsätta hålla sig till rekommendationerna under helger och vårens firanden. Tillsammans hjälps vi åt för att minska risken för smittspridning, kom ihåg att:

👤 Håll fysiskt avstånd 👤
💬 Håll kontakten med nära och kära
🙌 Håll ut - fortsätt följ råd och rekommendationer
👀 Håll dig uppdaterad

Några saker från veckan:

• Kulturskolan har spelat på Solhöjden Södra och Solhöjden Norra. Två uppskattade spelningar där bland annat orkester, drama- och danselever deltog. Det var även allsång med de boende.
  • Det är fortsatt fokus på hygienrutiner i kommunens förskolor. I den mån det är möjligt sker så mycket verksamhet som möjligt utomhus. Det är viktigt att barn, pedagoger och vårdnadshavarna fortsätter att hjälpas åt att hålla avstånd vid lämning och hämtning.
  • Det går att beställa bokkasse på biblioteket. Ring biblioteket så plockar vi ihop det material du vill ha. Du hämtar och lämnar bokkassen utanför biblioteket enligt överenskommelse.
  • Hos biblioteket kan du få hjälp med enklare IT-frågor via telefon. Du kan till exempel få hjälp med hur du lånar e-böcker och e-ljudböcker, läser tidningen digitalt eller lånar om på bibliotekets webbplats.
  • Samverkansgruppen för coronaviruset inväntar Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför sommaren för fortsatt planering och information. Enligt Folkhälsomyndigheten kommer de troligtvis i början av juni. Vi återkommer med mer information.
  • Förberedelser pågår för att ta fram ett ”hälsa på-skydd” på äldreboenden för att möjliggöra besök. Mer information kommer.
  • Annonsering i Torslandatidningen med samlad aktuell information om coronaviruset och covid-19 som berör Öckerö kommun.
  • Samverkanskonferens tillsammans med Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen, Smittskydd Västra Götaland och andra kommuner i länet. Under samverkanskonferensen får vi en regional lägesbild, samverkansmöjlighet och uppdatering av information.
  • Arbetsmöten för kommunikation tillsammans med Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen och andra kommuner i länet.
  • Samverkansnätverk för länets jurister.
  • Tillgången till skyddsutrustning är för tillfället god i kommunen.
  • Vi vill fortsatt tacka vår fantastiska personal som fortsätter arbetet för att upprätthålla samhällsviktiga funktioner!

Samlad information om coronaviruset och covid-19

ockero.se/virus Länk till annan webbplats. hittar du samlad information om hur kommunala verksamheter påverkas av coronaviruset och covid-19. Där hittar du även länkar till uppdaterad och säkerställd information från ansvariga myndigheter.