Lägesrapport vecka 22

Här kommer veckans lägesrapport! Vi publicerar varje vecka en lägesrapport för att du som invånare ska veta vad som är på gång och hur vi arbetar med anledning av coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Några saker från veckan:

• Nästa vecka förväntas Folkhälsomyndighetens uppdaterade rekommendationer inför sommaren komma. Vi återkommer med mer information.
  • Fortsätt håll ut! Det ser ut att bli fint väder i helgen. För många innebär det mer tid utomhus. Det är lika viktigt att fortsätta hålla fysiskt avstånd även utomhus. Tillsammans hjälps vi åt för att minska risken för smittspridning, kom ihåg att:

👤 Håll fysiskt avstånd 👤
💬 Håll kontakten med nära och kära
🙌 Håll ut - fortsätt följ råd och rekommendationer
👀 Håll dig uppdaterad

• Nu finns ett ”hälsa på-skydd” på plats på Solhöjdens äldreboende. Det är fem bord med plexiglas i mitten som gör att det nu äntligen går att träffa varandra och samtidigt hålla fysiskt avstånd. Du som besöker sitter vid ena kortsidan och den du hälsar på sitter vid andra kortsidan. Det ska helst vara en besökare i taget vid bordet. Om du vill boka ett besök är du välkommen att kontakta träffpunkten på Solhöjden, måndag-torsdag klockan 8-16.30. Kontakta Solhöjden södra: 031-97 64 36. Kontakta Solhöjden norra: 031-97 63 65
  • Vi gör kontroller av verksamheter som restauranger, gästhamnar och ställplatser för att se till att Folkhälsomyndighetens föreskrifter och råd följs gällande bland annat trängsel. Vid en tillsyn besöker miljöenheten verksamheterna och hjälper till med bland annat rådgivning. Vid eventuella klagomål på verksamheter är du välkommen att kontakta kommunservice på 031-97 62 00 eller kommun@ockero.se
  • Annonsering i Torslandatidningen med samlad aktuell information om coronaviruset och covid-19 som berör Öckerö kommun.
  • Samverkanskonferens tillsammans med Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen, Smittskydd Västra Götaland och andra kommuner i länet. Under samverkanskonferensen får vi en regional lägesbild, samverkansmöjlighet och uppdatering av information.
  • Arbetsmöten för kommunikation tillsammans med Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen och andra kommuner i länet.
  • Samverkansnätverk för länets jurister.

Samlad information om coronaviruset och covid-19

ockero.se/virus Länk till annan webbplats. hittar du samlad information om hur kommunala verksamheter påverkas av coronaviruset och covid-19. Där hittar du även länkar till uppdaterad och säkerställd information från ansvariga myndigheter.