Hjälp till att minska smittspridningen – följ folkhälsomyndighetens råd!

Det pågår fortfarande smittspridning. Enligt Västra Götalandsregionens rapport ligger Öckerö högt i statistiken för antal bekräftade fall per kommun.

Symbolbild för Covid-19, blå med celliknande bollar

Coronasmittan breder ut sig i Öckerö, som i förhållande till folkmängd är en av de mer drabbade kommunerna i Västsverige. Det är viktigt att vi alla i kommunen hjälps åt för att minska smittspridningen de närmaste veckorna. Det gäller att vi tillsammans håller i och håller ut.

Det är ännu viktigare nu med fysiskt avstånd och att vi hjälps åt för att skydda riskgrupperna.

Observera att antalet bekräftade fall inte ger en exakt bild av smittspridningen eftersom provtagning främst görs på personer som behöver sjukhusvård, bor på äldreboenden eller är vårdpersonal och uppvisar symtom på covid-19. Smittskydd Västra Götaland ser att det förekommer smittspridning i samhället i hela Västra Götaland utan undantag.

Vi vill därför återigen uppmana alla att fortsätta följ råden från Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats..

👤 Håll fysiskt avstånd 👤
💬 Håll kontakten med nära och kära
🙌 Håll ut - fortsätt följ råd och rekommendationer
👀 Håll dig uppdaterad

Detta gör kommunen

Kommunen gör bland annat följande för att minska risken för smittspridning:

• Alla möten som inte måste ske fysiskt genomförs via videolänk. Det gäller såväl politiska möten som möten inom den kommunala organisationen.
  • På Solhöjdens äldreboende finns ett "hälsa på-skydd" för att nära och kära ska kunna träffa varandra och samtidigt hålla fysiskt avstånd.
  • Vi gör kontroller av verksamheter som restauranger, gästhamnar och ställplatser för att se till att Folkhälsomyndighetens föreskrifter och råd följs gällande bland annat trängsel.
  • Det går att beställa bokkasse på biblioteket där du hämtar och lämnar bokkassen utanför biblioteket enligt överenskommelse.
  • Hos biblioteket kan du få hjälp med enklare IT-frågor via telefon. Du kan till exempel få hjälp med hur du lånar e-böcker och e-ljudböcker, läser tidningen digitalt eller lånar om på bibliotekets webbplats.

För mer information

Läs rapporten på Västra Götalandsregionen Länk till annan webbplats.. Följ Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats. för föreskrifter och allmänna råd.

Samlad information om coronaviruset och covid-19

Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv och anpassar oss utifrån den dagsaktuella situationen. Följ ockero.se/virus Länk till annan webbplats. för samlad information om coronaviruset och covid-19 eller folkhalsomyndigheten Länk till annan webbplats..