Ny kommundirektör i Öckerö kommun: Rickard Vidlund

Nu är det klart vem som blir vår nya kommundirektör. Kommunstyrelsen har idag valt att anställa Rickard Vidlund som kommundirektör med start 1 januari 2021. Välkommen till Öckerö kommun!

Ny kommundirektör i Öckerö kommun blir Rickard Vidlund.

Vi är väldigt glada över att välkomna Rickard Vidlund som ny kommundirektör! Rickards kompetens och erfarenheter passar helt rätt till uppdraget och stämmer också överens med den profil vi sökte. Alla parter som varit inblandade i rekryteringsprocessen har även en enad bild av att han är rätt person att leda kommunens verksamheter, säger Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande i Öckerö kommun.

Rickard Vidlund är idag stadsdelsdirektör i SDF Angered och tillförordnad stadsdelsdirektör i SDF Lundby. Tjänsten som stadsdelsdirektör i stadsdelsförvaltningarna försvinner i samband med en omorganisation i Göteborgs stad i årsskiftet. Han är i grunden lärare och har arbetat i många år i olika stadsdelar i Göteborgs stad som bland annat Ma/NO-lärare, rektor, områdeschef för grundskola-förskola och sektorchef för sektor Utbildning. Under flera år arbetade även Rickard Vidlund med ett SIDA-projekt i Egypten som organisationsutvecklingskonsult.

Det ska bli roligt och spännande att få vara med och bidra till den fortsatta utvecklingen i Öckerö kommun tillsammans med politiker, medarbetare och invånare. Jag är medveten om att det finns utmaningar framöver och ser fram emot att arbeta tillsammans med dessa. Jag har sedan tidigare ett gott intryck av Öckerö kommun då jag ofta besökt öarna under åren. Det är ett intryck som förstärkts under rekryteringsprocessen, inte minst när jag sett den stolthet hos tjänstepersoner och politiker som finns för att arbeta för den gemensamma visionen, säger Rickard Vidlund.

Rickard Vidlund bor med sin familj i Påvelund i Göteborg. Intressen på fritiden är bland annat att åka båt och spendera tid i familjens sommarstuga på landet.