Kronprinsessparet i digitalt möte med kommunstyrelsens ordförande

Kronprinsessparet träffade idag kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult vid ett digitalt möte. Mötet handlade bland annat om hur pandemin har påverkat Öckerö kommun men kom även in på ämnen som det lokala näringslivet och förhoppningar om framtiden.

Kronprinsessparet syns på en skärm medan kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult sitter framför skärmen.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel träffar nu kommuner runt om i landet och idag var det Öckerö kommuns tur. Mötet skedde under fredagsförmiddagen och var ett digitalt möte.

Det var ett trevligt samtal där jag fick möjlighet att berätta mer om vår kommun och de utmaningar som kommunen har haft under pandemin men även om hur vi ser på framtiden. Kronprinsessparet uttryckte intresse för hur personal, invånare och samhället i stort har påverkats.

Jag fick tillfälle att berätta mer om vår fantastiska personal som arbetat för att ställa om under året. Samtalet kom även in på hur vårt civilsamhälle ställt upp under pandemin, bland annat de frivilliginsatser som samordnats mellan kommunen och Svenska kyrkan tillsammans med frikyrkorna samt hur föreningar arbetat med ungdomar, berättar Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande.

Fokus på besök- och näringslivet

Kronprinsessparet var intresserade av att höra mer om hur vårt besöks- och näringsliv mår och uttryckte en förhoppning om att det går bra för lokala butiker och näringslivet i stort i Öckerö kommun trots rådande situation.

Jag berättade bland annat att besöksnäringen är viktig i kommunen och att vi under förra sommaren hade många besökare. Nu ser vi åter fram emot sommaren och hoppas på att många väljer att semestra lokalt i år igen. Då vet vi att Öckerö kommun är ett attraktivt besöksmål, fortsätter Jan Utbult.

Hälsning till kommuninvånare

Kronprinsessparet uttryckte hur trevligt det var att komma till Öckerö kommun för att få veta mer om Öckerö kommun och hur vi har påverkats av pandemin, även om mötet var digitalt. Under mötet framförde Kronprinsessparet en hälsning till alla invånare i Öckerö kommun.

Jag önskade Kronprinsessparet välkommen till Öckerö kommun när det går att mötas igen. Kronprinsessan önskade jag även välkommen tillbaka då hon besökte vår kommun för några år sedan, berättar Jan Utbult.