Vaccination mot covid-19

Just nu har många mottagningar lediga tider för webbokning. Nu kan du som fyllt 18 år boka tid. Nya tider läggs ut löpande. Om du inte hittar en ledig tid för vaccination, prova vid ett senare tillfälle.

OBS! Det är Västra Götalandsregionen som har ansvaret för att vaccinera i Västra Götaland. Det är gratis och frivilligt att vaccinera sig mot covid-19.

Tänk på det här inför vaccinationen

• Du behöver ta med dig legitimation när du ska vaccinera dig.
  • Det är bra att ha på sig kläder som gör det enkelt att komma åt överarmen vid en vaccination. Till exempel en kortärmad tröja.
  • Undvik trängsel i samband med vaccinationen. Kom till vaccinationen vid utsatt tid och inte långt i förväg.
  • Planera inte in några aktiviteter under det närmaste dygnet efter vaccinationen. Det är vanligt att få biverkningar, om du får det behöver du stanna hemma. Läs mer om biverkningar i Vaccination mot covid-19 (på 1177.se) Länk till annan webbplats..
  • Det är viktigt att du bokar om din tid om du är sjuk eller inte kan den tiden. Du ska inte vaccinera dig om du har symtom på covid-19 då ska du lämna prov Länk till annan webbplats..

Behöver du hjälp att boka tid?

Västra Götalandsregionen har en telefontjänst som alternativ till den som inte har möjlighet att gå in och läsa på 1177.se. Du kanske har någon närstående som har svårt att ta till sig skriftlig information eller som inte har tillgång till dator, mobil eller internet? Via telefontjänsten får du allmän information om vaccination mot covid-19. Det är samma information som finns på 1177.se.

Obs! Du kan inte få hjälp med boka tid eller få svar på medicinska frågor via telefontjänsten.
Telefonnummer: 010-473 94 30
Öppettider: 07.00-16.00

Frågor om vaccinering via tolk

Ring till det aktuella telefonnumret om du vill ställa frågor om vaccinering via tolk. Därefter kopplar tolken in samtalet till telefontjänsten.
Arabiska: 011-473 00 22
Persiska: 011-473 00 23
Somaliska: 011-473 00 24

Uppdatering: Från och med den 11 augusti kan nästa åldersgrupp – invånare som är födda 2005 och tidigare – börja boka vaccinationstid i Västra Götaland. Bokningen går till på samma sätt som för övriga samt att vårdnadshavare också behöver ge samtycke. Antingen genom att följa med vid vaccinationstillfället eller att underteckna en samtyckesblankett som kommer att finnas för nedladdning på 1177.se, att hämta hos vaccinatör samt hos många skolor när de öppnar.