Brand på Källö-Knippla

Under tisdagskvällen utbröt en stor brand på Källö-Knippla i byggnaden som innehåller mataffär, restaurang, lägenheter, post och bibliotek. Öckerö kommuns räddningstjänst tillsammans med enheter från Storgöteborg har arbetat med släckningsarbetet hela natten. Polis och ambulans har varit på plats. Även Sjöräddningen är inkopplad.

Den aktuella byggnaden är förstörd, men genom att upprätta så kallad begränsningslinje har inte branden spridits ytterligare. Närliggande hus är utrymda och ett område har spärrats av. På onsdag förmiddag pågår fortfarande eftersläckningsarbete. Det är oklart hur branden startade och en förundersökning har upprättats.

Enligt uppgift påverkas inte färjetrafiken. Kommunala verksamheter som påverkas är hemtjänst och bibliotek. Hemtjänstpersonalen har varit i kontakt med samtliga vårdtagare på Källö-Knippla. Kommunens POSOM-grupp är aktiviterad, för att ge samordnat psykiskt och socialt stöd till berörda.

En stor eloge till alla som kämpat under kvällen och natten. Vi är många som känner med alla drabbade idag.

Nyheten uppdateras vid ny information.

Vid frågor kontakta kommunservice på tel 031-976200