Grattis till er som vann en egen krislåda i tipspromenaden under Krisberedskapsveckan v.39 2022

Öckerö kommun gratulerar de tre vinnarna Aksel Lauten Dahlqvist, 9 år från Grötö, Ulf Olausson från Öckerö och John Johannesson från Hyppeln, till vinsten i den tipspromenad som Öckerö kommun anordnade på temat "Den egna beredskapen" under den nationella krisberedskapsveckan v 39. Nu har vinnarna hämtat ut sina krislådor. Vi tackar alla 75 personer, varav 24 barn och 51 vuxna som deltog.

Vinnarna hämtar sina vinster: Aksel Lauten Dahlqvist, 9 år från Grötö, Ulf Olausson från Öckerö och John Johannesson från Hyppeln.

Under hela vecka 39 anordnade Öckerö kommun en tipspromenad på temat "Den egna beredskapen". Tipspromenaden fanns på Navet Öckerö bibliotek, Buröfärjans passagerarutrymme samt i passagerarutrymmet på vita färjan linje 296.

Tipspromenaden innehöll frågor för både vuxna och barn. Vinnarna utsågs efter krisberedskapsveckans slut.

Totalt deltog 75 personer i tipspromenaden, varav 24 barn och 51 vuxna.

Utslagsfråga fick avgöra

- Det var flera personer som hade alla rätt på frågorna så utslagsfrågan blev avgörande, säger Andréas Alderblad, säkerhetschef i Öckerö kommun.

I tipspromenaden för vuxna var utslagningsfrågan: Hur många aktiva och registrerade skyddsrum finns det i Sverige?

Info: Enligt MSBs uppgifter så är antalet aktiva skyddsrum 63 559 st men förutom dessa så ligger det en tillfällig begränsning av skyddsrumsfunktionen på 405 st och det är sådana som antingen är stängda under tiden som det sker ombyggnation eller skyddsrum som ska ersättas.