Digital enkät om trygghet och säkerhet inför medborgarlöfte 2023

Vad är viktigt för dig som bor och verkar i Öckerö kommun för att du ska känna dig trygg och säker? Den 24 oktober fick kommunens invånare möjlighet att träffa kommunpolis och representanter från kommunen för att prata trygghet och svara på en enkät inför medborgarlöfte 2023. Har du inte svarat på enkäten? Den digitala enkäten går att besvara till och med 24 november.

Kommunens säkerhetschef Andreas Alderblad och Martin Kallas, kommunpolis, pratade trygghet och säkerhet med kommuninvånarna utanför Ica Supermarket, Hönö och Ica Nära, Bohus-Björkö den 24 oktober.

Påverka löften till medborgarna

Varje år ger Öckerö kommun och lokalpolisområde Hisingen kommunens invånare medborgarlöften om gemensamma åtgärder som ska hantera lokala problem, öka tryggheten och minska brottsligheten inom ett område under ett verksamhetsår. Enkätens resultat ligger till grund för vilka medborgarlöften som avges.

Digital enkät

Var med och påverka 2023 års medborgarlöfte genom att göra din röst hörd och svara på den digitala enkäten. Enkäten går att besvara till och med 24 november.

Till enkäten: https://minasidor.ockero.se/trygghet Länk till annan webbplats.

Dialog på Hönö och Björkö

Den 24 oktober fick kommuninvånarna möjlighet att träffa polisen och representanter från kommunen för att prata trygghet, säkerhet och svara personligen på enkäten i pappersform inför medborgarlöfte 2023.

Under några timmar delades det ut enkäter, reflexer och godis utanför Ica Supermarket, Hönö och Ica Nära, Bohus-Björkö.

Din röst om trygghet och säkerhet

Daniel Gillholm, Bohus-Björkö tillsammans med kommunens gatu- och trafikingenjörer Nikolas Ntoukolis och Julia Axelsson

- Det är andra året i rad som jag svarar på enkäten. En säkerhetsåtgärd är att se över och förbättra farthindren. Folk kör lite för fort här på vägen till färjan.

Morgan Lundborg, Hönö

- Jag bor vid vägen och upplever ibland att man kör för fort eller buskör. Annars är det ganska lugnt och tryggt här ute.

Ulrika Andersson, Fotö tillsammans med Martin Unsgaard Pettersson, teamledare för kommunens Väg- och Markenhet och Julia Axelsson, gatu- och trafikingenjör

- Det är första gången jag deltar. Jättebra med en enkät. Det ger folk möjlighet att påverka.

Pelle Hagberg Persson, Bohus-Björkö

- Jag känner mig trygg här över lag. Det jag ibland kan sakna på Björkö är möjligtvis fler nykterhets- och fartkontroller.

Åsa Behrens, Öckerö tillsammans med Martin Kallas, kommunpolis

- Det är bra med en enkät som uppmärksammar frågor om säkerhet och trygghet. Jag bidrar gärna med mina synpunkter och jag hoppas fler passar på att göra sin röst hörd och tycka till.

Linus och Vilgot Granstav, Hönö

- Det är viktigt att få en chans att tycka till och påverka. Den chansen ska man ta.