Vi fortsätter hjälpas åt att spara el

Mot bakgrund av regeringens pressträff om energikrisen den 9 december, påminner vi varandra om att fortsätta hjälpas åt att spara på elförbrukningen för att minska risken för en planerad frånkoppling.

På pressträffen den 9 december, beskrev regeringen läget som relativt akut med en reell risk för frånkoppling i Sveriges södra delar.

Samtidigt som två av landets kärnreaktorer har tagits ur bruk för reparation väntas en rejäl köldknäpp. Nu uppmanas alla att tillsammans kraftsamla och fortsätta spara energi för att motverka risken för en eventuell frånkoppling av el.

Här kan du läsa mer om regeringens pressträff:

Regeringen bjuder in till pressträff med anledning av energikrisen - Regeringen.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Tack för att ni sparar el

Kommuninvånarna har bidragit till att minska risken för en frånkoppling genom att spara el. Enligt elnätsleverantören Ellevio har hushållen i Öckerö kommun förbrukat 20 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med samma period under åren 2019 - 2021.

Kommunens agerande och spartips

Öckerö kommun följer gällande rekommendationer och direktiv från ansvariga myndigheter och arbetar kontinuerligt med åtgärder för att minska energiförbrukningen, både av kostnadsskäl och av miljö- och klimatskäl.

Här kan du få energispartips och läsa mer om vad Öckerö kommun gör för att spara energi:

Så sparar vi energi | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.