Politiker nattvandrar i Öckerö kommun

I helgen gick startskottet för nattvandringen i Öckerö kommun. Fredagens och lördagens nattvandring bemannades av politiker. Även under den kommande torsdagen ställer politker upp och vandrar och nästa helg syns skytteföreningens medlemmar på våra gator och torg för att bidra till en ökad trygghet i kommunen. Vill du också vara med och nattvandra? Alla är välkomna!

Några av helgens politiker som nattvandrade var Robertho Settergren, ordförande i Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden (KD), Helene Berndtsson ledamot i Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden (M) samt Carina Wallhult, ersättare i Kommunfullmäktige, ledamot i Socialnämnden (KD) och skolvärd på Brattebergsskolan.

Öckerö kommun, Nattvandring Öckerö och stiftelsen Nattvandring.nu har ingått samverkan (IOP-avtal) kring nattvandring. Syftet är att skapa trygghet genom ett ökat antal engagerade vuxna på kvälls- och nattid i kommunen. Alla är välkomna att delta som nattvandrare. Föreningar som ingår avtal får 1500 kr för varje vandring en förening engagerar sig i.

I helgen bemannades kommunens gator av politiker som ville göra en insats och motivera fler kommuninvånare och föreningar att engagera sig och delta för att skapa trygghet och förebygga brott.

- Det är viktigt att de vuxna som kan, är med och hjälper till för att göra kommunen till en ännu tryggare plats. Att nattvandra är både viktigt och roligt, säger Robertho Settergren, ordförande i Utbildnings-, kultur och fritidsnämnden.

Under sportlovsveckan och framåt hoppas vi kunna utöka nattvandringen. På torsdag bemmanas nattvandringen av politiker igen och nästa helg gör skytteföreningen en insats som trygghetsvandrare i natten.

- Tillsammans kan vi göra skillnad! Genom att gå ut och nattvandra och möta våra ungdomar kan vi få en lugnare och tryggare kommun för oss alla, menar Carina Wallhult, ersättare i Kommunfullmäktige, ledamot i Socialnämnden och tillika skolvärd på Brattebergsskolan.

Önskemål från ungdomar

Det har framkommit önskemål från ungdomar i kommunen i olika undersökningar och forum att fler vuxna ska finnas ute på kvällarna för att bidra med en känsla av trygghet. Som kommun tycker vi att det är viktigt att lyssna på ungas önskemål och tankar kring sin livssituation.

- Jag tycker det är roligt att få komma ut och möta ungdomarna. Att nattvandra är ett bra tillfälle till att göra det. Det är viktigt att vuxna syns ute och att vi tillsammans bidrar till en tryggare kommun, säger Helene Berndtsson ledamot i Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden.

- När det är oroligt ute under kvällar och nätter, är det extra viktigt för oss vuxna att visa oss ute, möta och samtala med våra ungdomar. Vuxenvandring är ett sätt att visa att vi bryr oss, menar Robertho Settergren, ordförande i Utbildnings-, kultur och fritidsnämnden.

I helgen bemannades nattvandringen av politiker.

Nattvandringen utgår från fritidsgården. Sandra Svensson, ordförande i Socialnämnden (M) och Carina Wallhult, ersättare i Kommunfullmäktige, ledamot i Socialnämnden (KD) och skolvärd på Brattebergsskolan, gör sig redo inför fredagens nattvandring i Öckerö kommun.

Två nattvandrande politiker

Carina Wallhult, ersättare i Kommunfullmäktige, ledamot i Socialnämnden (KD) och skolvärd på Brattebergsskolan nattvandrade i helgen tillsammans med bland andra Robertho Settergren, ordförande i Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden (KD).

Alla kan bli nattvandrare

Vill du vara med och nattvandra för att bidra till en ökad trygghet i kommunen? Alla är välkomna att engagera sig!

Här finns mer information om kommunens satsning på nattvandring och om hur du anmäler dig eller din förening:

Engagera dig för ökad trygghet för unga i kommunen | Öckerö (ockero.se)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Extra bidrag till föreningar som nattvandrar | Öckerö (ockero.se)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Nattvandring | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.