Orange varning för västliga stormbyar

SMHI har utfärdat en orange varning för västliga stormbyar som berör Västkusten under fredag kväll och natten mot lördag. Det hårda vädret kan leda till fallande träd och risk för skador på egendom. Följ väderläget och trafikinformationen.

Kör försiktigt över Fotöbron!

Stormen Otto, döpt av den danska vädertjänsten, närmar sig södra Sverige och kommer under kvällen och natten ge rejält blåsigt väder i västvinden över Götaland.

Stormbyar på 22-30 m/s väntas i Skåne och vidare norrut längs västkusten upp till Tjörn. I stor del av övriga Götaland kan det råda hårda till mycket hårda vindbyar. Varningar på gul och orange nivå finns utfärdade. På grund av den kraftiga vinden kan även vattenståndet stiga längs delar av västkusten.

Meteorologens kommentar - Kommentar | SMHI Länk till annan webbplats.

Om Kärrsviks återvinningscentral behöver stänga, meddelas detta på kommunens hemsida.

Så kan du förbereda dig

Förbered dig genom att plocka undan lösa föremål och se över din egen beredskap.

• Ta bort lösa föremål i trädgården och på balkongen så de inte blåser iväg.
  • Säkra byggnadsställningar så att inget löst material finns som kan lossna och vålla skada. Se även över annat kring ditt hus, till exempel studsmattor, lösa takpannor, skadade träd.
  • Om du har båt på land, kolla så till exempel presenningar sitter som de ska. Om du har båt i vattnet, kolla till exempel till dina tampar.
  • Rensa dagvattenbrunnar så att regnvatten kan rinna undan.
  • Ha ficklampa, tändstickor, stearinljus och batteriradio till hands om det blir strömavbrott.
  • Ladda mobiltelefonen.
  • Har du brunn med elektrisk pump – se till att pumpa upp vatten.

Följ väder- och trafikläget

De kraftiga vindarna kan orsaka problem i trafiken. Var ute i god tid och undvik helst att ge dig ut när det blåser som mest.

Varningar och meddelanden | SMHI Länk till annan webbplats.

Trafikverket Länk till annan webbplats.
Västtrafik Länk till annan webbplats.
Sveriges Radio P4 Länk till annan webbplats. en viktig informationskanal om det blir elavbrott
Krisinformation.se Länk till annan webbplats.