Omfattande skadegörelse på skolor under helgen

Efter sportlovet kom många barn- och elever i Öckerö kommun tillbaka till en förskola eller skola som utsatts för skadegörelse. Vandaliseringen skapar oro bland både barn och vuxna och den är mycket kostsam. Vi behöver vara fler vuxna som ser och hör vad som händer på kvällar och helger vid våra skolor och förskolor.

Bilderna visar på en del av den omfattande skadegörelse som ägde rum i helgen.

Under helgen har Brattebergsskolan och Hedens skola utsatts för vandalisering där ett 15-tal fönster och dörrar har krossats. Trots nattvandring och ronderande bevakning från Securitas är det tredje tillfället på kort tid med liknande skadegörelser. Sedan Trettonhelgen har ett 40-tal dörrar och fönster förstörts.

Miljonbelopp

Vandaliseringen skapar oro bland både barn och vuxna och den är mycket kostsam. Öckerö Fastighetsbolag AB uppskattar material- och arbetskostnaden till 25 000 kronor för en ny glaskassett. Det innebär en kostnad på ca en miljon kronor för Öckerö kommun.

Alla händelser är polisanmälda. Vårdnadshavare är informerade och skolpersonal har pratat med eleverna om händelserna.

Alla kan bidra

Vi behöver vara fler vuxna som ser och hör vad som händer på kvällar och helger vid våra skolor och förskolor. Ta gärna promenader på kvällar och helger tillsammans med era barn eller med andra vuxna för att bidra till en ökad trygghet.

Nattvandring

Är du engagerad i en förening kan du bidra till föreningkassan genom att nattvandra. Läs mer på kommunens webb: Extra bidrag till föreningar som engagerar sig i nattvandring Länk till annan webbplats.

På torsdag den 23 februari anordnas en utbildning om nattvandring. Anmäl dig gärna: Anmälan till grundutbildning nattvandring Länk till annan webbplats.

Vad gör kommunen?

Kommunen arbetar förebyggande på många olika sätt. Trygg i Öckerö kommun är en långsiktig samverkan mellan Hisingspolisen, Öckerö kommun och invånare. Utifrån en gemensam lägesbild arbetar vi tillsammans för ökad trygghet, minskad brottslighet och stärkt förtroende för polis och kommun.

Brottsförebyggande arbete | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Medborgarlöfte 2023 | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Trygg och säker | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Tipsa

Har du hört eller sett något? Tips och värdefull information som kan bidra till att vandaliseringen upphör, tas tacksamt emot.

Tipsa om brott | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats.

Relaterad information:

Flera fall av vandalisering på skolor - Trygghetsskapande åtgärder ska förebygga brott | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Engagera dig för ökad trygghet för unga i kommunen | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Boka in dig på nattvandringspass - Öckerö kommun (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Politiker nattvandrar i Öckerö kommun | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.