Nu påbörjas byggandet av fler hyresrätter i kommunen

En invigningsceremoni i samband med byggstarten av 39 hyresrätter i kvarteret Björkdungen på Björkö, får symbolisera startskottet på kommunens fortsatta byggsatsning och etablering av fler bostäder för att möta upp den ökade efterfrågan på såväl hyresrätter som bostadsrätter.

– Vi behöver bli fler kommuninvånare. Det här ligger helt i linje med mandatperiodens prioriterade mål om att möjliggöra för fler unga och barnfamiljer att leva, bo och arbeta i Öckerö kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult, i sitt tal.

Inflyttningsklara våren 2024

Under förra veckan deltog ledande politiker och tjänstemän från kommunledningen och Öckerö Fastigheter på en invigningsceremoni tillsammans med entreprenören Byggnads AB Tornstaden, för att fira byggstarten av 39 hyresrätter på Björkö.

Projektet Björkdungen byggs på uppdrag av Öckerö Fastigheter och de 39 hyresrätterna kommer att ägas och förvaltas av dotterbolaget Öckerö Bostads AB. Byggtiden beräknas ta ett år och hyresrätterna ska stå inflyttningsklara våren 2024.

De välplanerade lägenheterna fördelas på tre hus och är i varierande storlekar från 1 till 4 rum och kök med balkong eller uteplats. Husen ligger centralt, endast ett stenkast från Björkö hamn och i närheten av skola, barnomsorg och övrig service.

Start på en ny era

– Som jag ser det så är detta lite av starten på en ny era! Vi har inte byggt lägenheter sedan 2017 så det här blir ett fint tillskott för bolaget, men framför allt för kommunen och för Björkö som ö. Det är en häftig känsla att få stå här idag och se när de nya bostäderna nu börjar växa fram, berättar Fredrik Lönn, styrelseordförande Öckerö Fastigheter, i sitt tal.

Totalentreprenör är Byggnads AB Tornstaden.

– Öckerö Fastigheter blir först ut på marknaden med vårt koncepthus, om än i något modifierad form. Utöver att de får kostnadseffektiva hus med fina kvaliteter så kommer det gå undan i produktionen. Trots att vi står här idag utan gjutna bottenplattor så är planen att de 39 lägenheterna ska vara klara redan under nästa vår. Vi har lagt stor omsorg vid att skapa välplanerade och funktionella lägenheter som vi är övertygade om att de boende ska trivas i, säger Erik Olofsson som är affärsutvecklare på Tornstaden och ansvarig för utvecklingen av koncepthuset.

– Det här känns som en mycket bra start för det som ska komma framöver. Vi har många planer på gång för att utveckla Björkö på ett sätt som kan möta den efterfrågan som finns. Sedan tidigare har vi erfarenhet av goda samarbeten med Tornstaden och vi vill tacka för det engagemang man visar för att bidra till utvecklingen av vår kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult.

Ingjutningsceremoni

För att fira byggstarten genomföres en symbolisk ingjutningsceremoni. En ”tidskapsel” bestående av ett skrin gjöts in i en av betongplattorna. Skrinet bevarar bland annat ritningen på de nya bostäderna, anbudspresentationen och ritningen på den gamla byggnaden, en förskola som tidigare har stått på tomten.

– Vi kopplar ihop det nya och det gamla; Det historiska mötet med framtiden, förklarar Hans Andreasson, VD Öckerö Fastigheter.