Öckerö är Sveriges husbilsvänligaste kommun

Medlemmarna i Sveriges största husbilsklubb, Husbilsklubben.se har utsett Öckerö kommun till "Årets husbilsvänligaste kommun".

Nils Svensson, sekreterare och Åke Andersson, vice ordförande i Husbilsklubben.se, delar ut diplom till Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande och Ronald Johansson, besöks- och näringslivschef Öckerö kommun, för utmärkelsen "Årets husbilsvänligaste kommun". Prisceremonin ägde rum under måndagen vid ställplatsen för husbilar i Hönö Klåva.

– Från Öckerö kommun är vi stolta och hedrade att ha blivit utsedda till Sveriges husbilsvänligaste kommun 2022. Vi är glada över att husbilsresenärerna känner sig välkomna på våra öar och att de uppskattar det kommunen har att erbjuda våra besökare, säger Jan Utbult (KD), kommunstyrelsens ordförande.

– Besöksnäringen är ett av våra största tillväxtområden. Vi är mycket positiva till det underlaget som besökskategorierna respresenterar, där husbilar är en, menar Ronald Johansson, besöks- och näringslivschef Öckerö kommun.

Man känner sig välkommen

Husbilsklubben.se är Sveriges största husbilsklubb med över 16 000 medlemmar. Varje år utser klubben "Årets husbilsvänligaste kommun" genom en omröstning bland medlemmarna.

2014 delades utmärkelsen ut för första gången. Öckerö kommun har varit med som nominerad i omröstningen vid tre tillfällen.

Årets pris gick till Öckerö kommun med följande motivering:

Öckerö kommun med företagare/båtklubbar är mycket positiva till oss husbilsbilister. Satsning har gjorts på bra ställplatser med fyllning/tömningsmöjligheter, affärer, loppisar, restauranger, vandringsleder och bra cykelvägar. Med andra ord det som efterfrågas av oss husbilsresenärer. Man känner sig välkommen ut på öarna i Öckerö kommun.

Prisceremoni

En enkel ceremoni med diplomutdelning ägde rum under måndagen vid ställplatsen för husbilar i Hönö Klåva. På plats var kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult tillsammans med Ronald Johansson, kommunens besöks- och näringslivschef för att ta emot utmärkelsen av Åke Andersson, vice ordförande och Nils Svensson, sekreterare i Husbilsklubben.se.

Åke Andersson, vice ordförande, Husbilsklubben.se, och Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande Öckerö kommun.