Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Råd och stöd om du känner oro

(Publicerades 2020-07-26) Det är många som känner oro på grund av coronaviruset och sjukdomen covid-19. Beroende på vad som orsakar din oro kan det finnas saker du kan göra själv för att minska oron.

person sitter på fönsterbänk och oroar sig

Alla oroar sig olika mycket och ibland kan du även behöva hjälp med din oro. Nedan har vi samlat information till de som känner oro på grund av coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Vad du kan göra själv för att må bättre

Om du känner oro så finns det saker du själv kan göra för att må bättre. Du kan till exempel:

  • Bryta oron med en aktivitet.
    När du oroar dig är det lätt att missa andra viktiga saker. Om tankarna mest får dig att må dåligt kan du försöka att fokusera på något annat. Det kan vara att ta en promenad, ringa någon du känner, läsa en bok, titta på en film, städa eller laga mat. Välj något som brukar få dig på bättre humör.
  • Prata med någon.
    Ring eller videosamtala med personer som du känner dig trygg med. Du kan också söka anonymt stöd via telefon, chatt eller mejl på 1177.selänk till annan webbplats. Du som är äldre och känner dig ensam kan till exempel kontakta äldrelinjenlänk till annan webbplats. Ibland kan du behöva mer stöd.

För mer tips, råd och stöd

Du hittar mer tips, råd och stöd om hur du kan hantera din oro på följande länkar.

Senast uppdaterad: 2020-07-27 11.50

Publicerad: 2020-07-27 11.50