Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Råd och stöd om du känner oro

Det är många som känner oro på grund av coronaviruset och sjukdomen covid-19. Beroende på vad som orsakar din oro kan det finnas saker du kan göra själv.

En äldre person sitter och lutar händerna mot en käpp.

Om du känner oro så finns det saker du själv kan göra för att må bättre. Du kan till exempel:

  • Bryta oron med en aktivitet
    När du oroar dig är det lätt att missa andra viktiga saker. Om tankarna mest får dig att må dåligt kan du försöka att fokusera på något annat. Det kan vara att ta en promenad, ringa någon du känner, läsa en bok, titta på en film, städa eller laga mat. Välj något som brukar få dig på bättre humör.
  • Prata med någon
    Ring eller videosamtala med personer som du känner dig trygg med. Du kan också söka anonymt stöd via telefon, mejl eller chatt på 1177.selänk till annan webbplats.

Äldrelinjen är bara ett samtal bort

Organisationen MIND har en telefonlinjelänk till annan webbplats för äldre som känner sig ensam och vill prata med någon. Många äldre känner oro, nedstämdhet och isolering och då är äldrelinjen ett stöd till dig som vill prata med någon. Samtalen är helt anonyma och kostar ingenting. Den viktigaste uppgiften för äldrelinjens volontärer är att stötta genom att lyssna, reflektera och bekräfta. Kanske finns det någon i din närhet som skulle uppskatta ett samtal med en volontär? Ett samtal kan göra skillnad. Äldrelinjen är öppen vardagar 8-19 och helger 10-16. De nås på telefonnummer 020-22 22 33.

För mer tips, råd och stöd

Du hittar mer tips, råd och stöd om hur du kan hantera din oro på följande länkar.

Senast uppdaterad: 2020-11-12 08.00

Publicerad: 2020-11-12 08.00