Har du möjlighet att hyra ut boende till flyktingar från Ukraina?

Med anledning av kriget i Ukraina befinner sig ca 7 miljoner människor på flykt. 40 000 har sökt registrering i Sverige. En mycket stor andel av de som anlänt är kvinnor och barn. Utifrån olika parametrar har fördelningstal för kommunerna tagits fram, dvs. hur många flyktingar från Ukraina varje kommun ska ta emot. Öckerö kommun har tilldelats ett fördelningstal på 53 personer. Från 1 juli kan Öckerö kommun få anvisade personer.

Öckerö kommun har olika boendealternativ i egen regi men önskar även få in intresseanmälningar från privatpersoner som har möjlighet att hyra ut tillfälligt boende till ukrainska skyddsbehövande under en period, minst till mars 2023.

Vi söker efter möjlighet till eget boende, d.v.s. egen ingång samt eget badrum och kök. Det kan vara exempelvis ett Attefallshus eller separat lägenhet i hus. Successivt tar vi sedan kontakt med alla som angivit intresse och för en dialog med er hur vi går vidare. Vi kommer även att kontakta er som redan tidigare anmält intresse. Kommunen står för hyresavtalet och hyran, som baseras på Försäkringskassans rekommenderade hyresersättningsmodell. Ömsesidig uppsägningstid om 1 månad för bägge parter.

Enklast skickar ni en intresseanmälan utan förbindelse till kommun@ockero.se där ni kort anger:

• Vilken typ av boende ni erbjuder
  • Hur många personer som kan bo i bostaden
  • Kan ni tänka er husdjur?
  • Från när till hur länge kan ni hyra ut boendet?
  • Kontaktuppgifter till dig/er, gärna både telefonnummer och e-post

Till exempel:

Vi har en ledig lägenhet om 1 rum och kök med badrum, som är tillgänglig från 20 september. Vi kan hyra ut ca 4 månader eller enligt ök. Passar till ett par och ett barn. Vi kan ta emot en familj med husdjur.

Skicka gärna in en intresseanmälan även om ni är tveksamma om ni har rätt typ av boende.