Digitalt stöd i hemmet

Digitalt stöd i hemmet hjälper dig som är 70+ eller har beviljad hemtjänstinsats, som är ny på digitala tjänster och verktyg, att efter bästa förmåga komma igång. Digitalt stöd i hemmet erbjuder kostnadsfri hjälp och stöd via hembesök eller rådgivning via telefon/videomöte eller drop-in.

Målet är att minska känslan av upplevd ensamhet och digitalt utanförskap och syftet med Digitalt stöd i hemmet är att öka kunskapen kring digitala tjänster och kommunikationsverktyg.

Exempel på vad vi hjälper dig med:

• Hjälp att installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV.
  • Rådgivning om bra kommunikationsappar t.ex. videosamtal såsom Skype, FaceTime.
  • Rådgivning om bra appar som främjar sociala aktiviteter och bryter isolering såsom exempelvis spel eller sociala aktiviteter.
  • Rådgivning om bra digitala samhällstjänster t.ex. 1177 Vårdguiden.
  • Hjälp med att komma igång med t.ex. playtjänster, poddar.
  • Inställningar av konton för olika appar och program t.ex. Facebook eller Google.
  • Installation av Chromecast, Apple-TV eller liknande.
  • Hjälp med digitala verktyg såsom VR-glasögon.

För din trygghet och säkerhet

Den som innehar anställning som Digitalt stöd i hemmet har sekretess och ska alltid legitimera sig med legitimation från Öckerö kommun vid hembesök.

Du ska aldrig lämna ut användarnamn, lösenord eller personliga koder till den som är anställd som Digitalt stöd i hemmet. Det är alltid du själv som ska skriva in personliga koder och lösenord. Digitalt stöd i hemmet kan ej vara behjälplig med BankID eller e-handel.

E-post: digitaltstodihemmet@ockero.se

Hembesök/rådgivning/tidsbokning: må-on samt fredag mellan kl. 10-14.00.

Drop-in: Det finns även möjlighet till drop-in på Solhöjden (matsalen) torsdagar kl. 10-14 (stängt för lunch 12-12.30).

För avbokningar, kontakta kommunservice via telefon: 031-97 62 00

Tänk på det här innan du kontaktar oss

För att digitalt stöd i hemmet ska kunna hjälpa dig behöver den utrustning som du vill ha hjälp med (exempelvis smartphone, surfplatta eller dator) finnas på plats. Du behöver även ha ett fungerande internetabonnemang.
Utrustning skaffar och betalar du för själv men själva tjänsten Digitalt stöd i hemmet är kostnadsfri.

Här finns mer information:

www.ockero.se/digitaltstodihemmet Länk till annan webbplats.

Informationsblad Digitalt stöd i hemmet Pdf, 137.5 kB.

Välkommen att kontakta Andreas

Andreas och Pontus Digitalt stöd i hemmet Öckerö kommun