Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Rådgivningstelefon om mat för äldre

Hälsosamma matvanor är viktigt genom hela livet. För hälsan men också för njutning och gemenskap. I olika åldrar kan du behöva anpassa vad du äter. Som äldre förändras både kroppen och vardagen. Numera finns speciella kostråd riktade till dig över 65 år. Vår dietist ger dig tips och råd när du ringer till vår rådgivningstelefon.

Det är inte ovanligt att matvanor förändras när vardagens rutiner ändras i samband med exempelvis pension. Genom att äta bra mat och ha bra måltidsrutiner får du goda förutsättningar till ett aktivt liv med bibehållen ork och styrka. Maten är också viktig för återhämtning om du skulle drabbas av sjukdom.

Vem är äldre?

Åldrandet sker gradvis och ser olika ut för oss, därför finns här råd både till dig som behållit dina matvanor men också till dig som av någon anledning tappat aptiten. De kan också gälla en äldre anhörig du vill stödja i sina matvanor. Om du fått en diagnos i kontakt med läkare eller dietist och fått specifika råd ska de följas.

När kroppen åldras

Naturligt åldrande innebär att kroppen förändras, bland annat genom att muskelmassan och vätskenivån minskar. Du kan även märka av att din upplevelse lukt och smak försämras, att du snabbare känner dig mätt och inte är törstig som du brukar. Detta tillsammans med muntorrhet och förändrad livssituation kan göra att maten inte smakar som förr och din aptit minskar.

Vanor och behov kan ändras

Om aptiten minskar eller behoven ökar vid sjukdom kan du ofrivilligt gå ner i vikt. Vid en ofrivillig viktnedgång förlorar du muskelmassa och inte fettmassa. Det gör att du blir trött och orkar mindre. Då finns det en risk att du får svårare att röra dig, sämre immunförsvar och läkningsförmåga.

Det här behöver din kropp

Äldre friska och aktiva personer kan följa samma rekommendationerlänk till annan webbplats kring mat och näringsintag som alla vuxna. Du kan till exempel tänka på att äta mer fullkorn och grönsaker och mindre rött kött. Du behöver kompensera för den minskade muskelmassan genom att äta mer protein och vara fysiskt aktiv. För styrkan i skelettet behöver du äta vitamin D. Genom de val du gör kan du skapa förutsättningar för god hälsa utifrån dina behov och det som du tycker om.

Från 65 år rekommenderas du att öka intaget av protein. Det är viktigt för muskulatur och sårläkning. Du hittar protein i kött, fisk och skaldjur, fågel, bönor, linser, mejeriprodukter och ägg.

Du behöver få i dig vitamin D eftersom det tillsammans med kalcium bidrar till ett starkt skelett. Under sommarhalvåret får vi vitamin D genom solens strålar på vår hud. Du hittar vitaminet i fet fisk som lax, sill och makrill, berikade mejeriprodukter, matfetter och oljor, kött, ägg och kantareller.

Hudens förmåga att omvandla solsken minskar vid 75 år och därför ökar behovet av vitaminet. Kosten kan då behöva kompletteras med kosttillskott. Rådgör med din läkare.

Vår törst hjälper oss att dricka när vi behöver men med ökad ålder minskar den förmågan. Därför behöver du skapa dig vanan att dricka regelbundet under dagen. Vi behöver 1-1,5 liter vätska per dag vilket är 5-6 normalstora glas, utöver den vätska maten bidrar med. Om du rör dig mycket och om det är varmt behöver du dricka mer.

Tallriksmodellen är en hjälp som visar hur maten kan fördelas för att få en bra balans i måltiden.

  • Det finns en modell för dig som rör sig regelbundet och har oförändrad aptit.
  • En annan vid minskad aptit då portionen behöver vara mindre men ändå täcka behovet av energi och protein.

Till information om tallriksmodellen hos Livsmedelsverketlänk till annan webbplats



Två cirklar med tre delar i med bild på mat och texten fett.

Bild från Livsmedelsverkets webbplats.

Vid minskad aptit blir mellanmålen viktiga för att täcka ditt behov. Utifrån hur din aptit är kan du behöva anpassa mellanmålen och välja de med mer eller mindre energi och/eller protein i. Låt dem också vara färggranna och spridda över dagen, gärna med ett kvällsmål så fastan över natten inte blir för lång.

Rådgivningstelefon

Har du frågor om bra mat för äldre? Det kan vara frågor som gäller dig själv eller en anhörig. Då är du välkommen att ringa vår rådgivningstelefon. Vi kan hjälpa dig att se över din kost och ge konkreta tips på hur du kan göra din mat mer näringsrik, proteinrik eller energirik om du behöver det. Samtalet är cirka 20 minuter. Kontakta kommunservice så hänvisar de dig vidare.

Senast uppdaterad: 2021-02-19 08.31

Publicerad: 2021-02-09 14.02




Kontakt

Vänd dig till kommunservice oavsett vad din fråga eller ditt ärende gäller.

Öckerö kommunservice
Telefon: 031-97 62 00
E-post: kommun@ockero.se

Besöksadress
Sockenvägen 13
Öckerö

Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö