Nytt gymnasieprogram med fokus på ekonomi och idrott startar 2020

Hösten 2020 startar ett nytt program på Öckerö gymnasieskola, Ekonomi med idrottsprofil. Programmet är ett studieförberedande program och ett alternativ för dig som vill satsa extra på ditt idrottsintresse och din hälsa.

Bild på gymnasieskolans byggnad samt parkeringen med några bilar och flaggstänger.

Det är under hösten 2020 som det nya programmet Ekonomi med idrottsprofil startar på Öckerö gymnasieskola. Det blir ett komplement till de tre program som idag finns på skolan. Programmet är ett alternativ för dig som vill satsa på en idrott och på din hälsa, samtidigt som du får en högskoleförberedande utbildning.

Vi vill erbjuda en bra gymnasieutbildning till så många elever som möjligt. Det är ett privilegium att få starta ytterligare ett program och öka samverkan med kommunens föreningar och företag, säger Stefan Carmesund, rektor på Öckerö gymnasium.

Han fortsätter:

Det finns många duktiga idrottare i kommunen som vi nu erbjuder en möjlighet att kombinera studier och träning utan att behöva lägga mycket tid på pendling till och från Göteborg. Vi vill underlätta för ungdomar att fortsätta med sin idrott även under sin gymnasietid. Detta är annars en ålder då många slutar med sitt idrottande på grund av tidsbrist.

Idrottsprofilen innebär att du använder ditt individuella val till att fördjupa dig inom en idrott i kurserna idrott och hälsa. Ett samarbete mellan lärarna på programmet finns med föreningar och klubbar.

Hälsoprofilen ska genomsyra hela programmet. Du måste inte ha en elitsatsning på en idrott för att gå programmet. Det här handlar även om ett sätt att idrotta för att ta hand om din hälsa, berättar Malin Fogelström, verksamhetsutvecklare.

Elever från hela Sverige

På Öckerö gymnasium möts du av elever från hela Sverige. Det finns fyra program från och med höstterminen 2020. Det finns en ambition om att alla program ska samarbeta med varandra.

På Öckerö gymnasieskola går det drygt 300 elever. Av dessa är cirka 250 från annan kommun. Så om du vill träffa personer från andra platser är vi ett bra val, säger Stefan Carmesund.

Maja Hansson planerar att söka till nya gymnasieprogrammet.

Nytt program lockar

Tidigare under hösten var det ett informationsmöte om det nya programmet. En av deltagarna var Maja Hansson som under mötet blev intresserad av att gå ekonomi med idrottsprofil. Idag går Maja i nian på Hedenskolan. Till våren är det dags att söka till gymnasiet.

Det här blir en nystart för mig och en möjlighet att rikta in mig mer på det jag faktiskt vill plugga. Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska välja. Det lutar mest åt att läsa ekonomi med idrottsprofil. Jag vill helst undvika att pendla in till Göteborg men vill ändå möta andra utifrån och det får jag möjlighet till här, berättar Maja Hansson.

Det är inriktningen på idrott som gjort Maja Hansson speciellt intresserad av programmet. Idag är hon aktiv i föreningen Öckerö IBK:

Jag spelar innebandy och ser inriktningen som ett sätt att fortsätta fokusera på min idrott, samtidigt som jag kan ha fokus på skolan.

Även Daniel Hansson, pappa till Maja, är positiv till det nya programmet:

Som föräldrar så ser jag det som ett bra alternativ för ungdomar som spelar härute. Jag har själv sett hur det är att pendla. Att få ett program härute med detta fokus möjliggör för att plugga och idrotta. Svårslaget i mina ögon!

Är du intresserad av programmet?

Välkommen till öppet hus på Öckerö gymnasieskola den 16 november klockan 11-14.

Läs mer om Öckerö gymnasium Länk till annan webbplats.