Detaljplaner
Med en detaljplan styr kommunen hur mark och vatten ska användas och bebyggas. Innan en detaljplan kan antas och vinna laga kraft utreder kommunen platsen och förutsättningarna. De som berörs av planen får också möjlighet att inkomma med synpunkter.
Vad är en detaljplan?
En detaljplan är ett juridiskt bindande dokument. Den reglerar vad såväl enskilda som myndigheter får och inte får göra inom ett markområde. Detaljplanen ligger bland annat till grund för prövning av bygg- och marklov.
Hur den fysiska planeringen ska bedrivas regleras främst i plan- och bygglagen (PBL). Plan- och bygglagen anger också hur samråd och granskning ska gå till för att du som är berörd eller intresserad ska kunna påverka och lämna synpunkter på förslagen.
En detaljplan gäller tills dess att den upphävs eller ersätts. Detaljplanen ska alltid bestå av en plankarta med planbestämmelser, en planbeskrivning samt granskningsutlåtande. Detaljplanen ska också innehålla aktuellt kartunderlag i form av grundkarta eller primärkarta. Ofta ingår även illustrationskarta och samrådsredogörelse. Övriga handlingar som kan utgöra underlag för detaljplanen är exempelvis program, miljökonsekvensbeskrivning samt andra utredningar som är nödvändiga för planens framtagande.
Gällande detaljplaner
För att se gällande detaljplaner inom Öckerö kommun kan du följa denna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. länk till vårt kartverktyg. För att hitta området du är intresserad av, kan du söka på adressen i sökfältet i högra hörnet. För att visa detaljplanen som gäller för området:
- Klicka på Gällande planer i vänstra spalten
- Klicka på symbolen till höger om Detaljplaner i listan nedanför
- Klicka på informationssymbolen högst upp på sidan som visar bokstaven i i en cirkel
- Klicka sedan på området du är intresserad av så kommer en ruta upp med information och länk till gällande detaljplan.
Planbesked - att upprätta, ändra eller upphäva en detaljplan
Om du vill att en detaljplan ska upprättas, ändras eller upphävas måste du ansöka om planbesked. Ett planbesked innebär att kommunen lämnar besked om en planläggning kan komma att inledas för ett aktuellt område eller inte. Ärendet handläggs av avdelningen för strategisk samhällsutveckling och beslutas i politisk instans av kommunstyrelsen. Beslut om planbesked är inte bindande och kan inte överklagas.
Ett positivt planbesked innebär ingen garanti för att en detaljplan slutligen upprättas eller antas och är därför inget slutgiltigt ställningstagande från kommunens sida. De synpunkter och omständigheter som kommer fram under ett planarbete kan också komma att leda till att planförslaget ges en annorlunda inriktning eller utformning än det som ursprungligen föreslogs.
Begäran om planbesked ska vara skriftlig och innehålla en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den avsedda åtgärden och en karta som visar det område som berörs. Om åtgärden avser ett byggnadsverk, ska begäran också innehålla en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning (byggnadsarea, höjd, våningsantal). För vägledning eller frågor om ansökan vänligen kontakta någon av kommunens planarkitekter.
Blanketten skickas till:
Öckerö kommun
Kommunstyrelsen/Avdelningen för strategisk samhällsutveckling
475 80 Öckerö
eller via e-post till kommun@ockero.se
När kommunen fått in en komplett begäran om planbesked ska beslut i ärendet lämnas inom fyra månader, om kommunen och den som har gjort begäran inte kommer överens om något annat. Vid positivt beslut lämnas också information om en ungefärlig tidpunkt för när planen kan antas. Om det under planläggningen visar sig att åtgärden av olika skäl inte är lämplig att genomföra kan planarbetet komma att ändra inriktning eller avbrytas.
Kommunen tar ut en avgift för behandling av planbeskedet enligt SKR:s plan- och bygglovstaxa.
Plantaxa för Öckerö kommun Pdf, 331.2 kB.
Planprioritering 2025-2026
Den 19:e november 2024 beslutade Kommunstyrelsen § 347 om planprioritering för 2025-2026. Planprioritering 2025-2026 är ett strategiskt planeringsdokument som syftar till att klargöra vilka detaljplaner som Öckerö kommun avser arbeta vidare med och starta upp under åren 2025 och 2026. Inför det att varje enskilt planärende påbörjas kommer dock en separat planstart för det specifika planärendet att genomföras.
I planprioriteringen för 2025-2026 anges totalt 13 detaljplaner, 11 detaljplaner är pågående detaljplaner och 2 detaljplaner är påbörjade men av olika anledningar har arbetet med dem pausats. Under 2025 avses 2 planuppdrag startas upp och drivas som exploatörsdrivna detaljplaner. I bruttolistan för planuppdrag tänkbara att utreda som exploatörsdrivna detaljplaner med planstart under 2025 finns 17 planuppdrag. Under 2026 avses 1 planuppdrag startas upp och drivas som en kommundriven detaljplan. I reservlistan för kommundrivna detaljplaner med planstart under 2026 finns 4 planuppdrag. Den fördelning som föreslås är en förutsättning för hur arbetet avses bedrivas under 2025-2026.
Aktuella detaljplaneprocesser
Här nedanför hittar du pågående, nyligen antagna, laga kraftvunna, avslutade samt pausade detaljplaner. Planerna kan också hittas via kartfönstret nedan.
Kontakt
Vänd dig till kommunservice oavsett vad din fråga eller ditt ärende gäller.
Öckerö kommunservice
Telefon: 031-97 62 00
E-post: kommun@ockero.se
Besöksadress
Sockenvägen 13
Öckerö
Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö