Hedens skola
Hedens skola ligger på Hönö, nära färjeläget, med utsikt över flera av de öar som utgör Öckerö kommun. I skolan går elever från årskurs 4-9 samt elever i anpassad grundskola 1-9.
Vår skola
Hedens skola består av tre enheter. Hedens skola 4-6 och Hedens skola 7-9 har totalt 380 elever. På Centrum för lärande finns anpassad grundskola och en särskild undervisningsgrupp som kallas Lärcentrum. I årskurs 4-9 är eleverna fördelade på 2-3 klasser i varje årskurs. På skolan finns ett litet fritidshem som erbjuder omsorg på eftermiddagar och lov. Skolan har en särskild undervisningsgrupp på Heden 4-6 och två på Heden 7-9.
Från och med vårterminen 2025 är hela skolan mobilfri. Det innebär att eleverna lämnar in mobilen vid skolstart och får tillbaka den vid skoldagens slut.
Blue school certifierade
Hedens skola är Sveriges enda Blue school certifierade skola. För att bli en Blue School behöver en skola arbeta med ett projekt som inkluderar flera skolämnen och har till huvudsyfte att ge en större kunskap och medvetenhet om havet. Projektet ska motivera eleverna att omsätta sina kunskaper till konkret handling för en bättre havsmiljö. Tanken är också att det ska ge kontakter med andra skolor och med lokalsamhället. Projektet kan till exempel fokusera på bevarande och skydd av havet, hållbarhet, marina vetenskaper och teknologi, eller blå ekonomi. Mer information finns att läsa på länken https://www.havsmiljoinstitutet.se/havsmedvetenhet/marina-natverket-for-vattenpedagogik/bli-en-blue-school Länk till annan webbplats.
Fysisk lärmiljö
Skolan invigdes år 2000 och byggdes ut och moderniserades år 2016 vilket gör att vi nu har moderna lokaler för praktiskt estetiska ämnen och en stor gemensam yta för samling och skolbibliotek. I nära anslutning till skolan finns en stor gymnastiksal.
Digital lärmiljö
Alla elever på skolan har en egen chromebook. Denna används i delar av undervisningen och ger även eleverna möjlighet att använda sig av inläsningstjänst, som finns tillgänglig för alla elever, där eleverna kan få läromedlen upplästa. Arbetet med digitala hjälpmedel sker i kombination med mer traditionellt arbete med fysiska läroböcker och arbete med papper och penna.
Elevhälsa
Skolans lokala elevhälsoteam består av en skolsköterska, en kurator, en specialpedagog och rektor. Dessutom ingår skolpsykolog och logoped vid behov. Elevhälsan har möte två timmar varje vecka och följer upp arbetslagens arbete och enskilda elever. En gång i månaden träffas central elevhälsa, där ingår skolpsykolog och logoped.
Diskriminering och kränkande behandling
Skolan har en plan mot diskriminering och kränkande behandling som är väl känd på skolan. Planen revideras varje läsår i samverkan med elevråd, personal och presenteras senare på föräldramöten. Planen utarbetas efter skolans undersökning om trygghet.
All personal på skolan gör kränkningsanmälan via kommunens digitala E-tjänst vid misstanke att någon blivit kränkt. Rektor ansvarar för att händelsen utreds av någon på skolan.
Skolan har rastvärdar ute på varje rast för att skapa trygghet och arbeta förebyggande. Alla klasser arbetar med värdegrundsarbete och allas lika värde.
Närvaro och frånvaro
Att vara uppmärksam på frånvaro är allas ansvar i skolan. Forskningen visar att det finns tre områden som är avgörande för att skolan ska lyckas med sitt förebyggande arbete: trygghet och delaktighet, goda lärmiljöer och en tydlig rutin som är känd av alla.
Undervisande lärare ansvarar för att ta närvaro på eleverna vid lektionens start. Skolan använder Skola 24 som närvarosystem. Mentorerna har ett särskilt ansvar för att följa upp elevernas skolnärvaro. Arbetslagen och respektive mentor följer upp närvaron/frånvaron kontinuerligt varje månad. När en elev under perioden har en frånvaro som överstiger 15% så genomför mentorn en enkel kartläggning tillsammans med elev och i vissa fall elevens vårdnadshavare för att i ett tidigt skede identifiera vad frånvaron beror på. Tillsammans görs en handlingsplan med överenskommelser om hur närvaron ska öka.
Läs mer om arbetet med närvaro och frånvaro i grundskolan
Trygghet och studiero
För att få en så trivsam miljö på skolan som möjligt har ordningsregler arbetats fram. På uppstartsdagarna för lärarna i augusti utvärderas föregående års ordningsregler och ändras vid behov. Under första skoldagen går lärare igenom ordningsreglerna med tillhörande konsekvenstrappa som anger vad som händer om ordningsreglerna bryts, med eleverna.
I skolenkäten som alla elever gör varje höst utvärderas elevernas åsikter om bland annat trygghet och studiero och resulterar i arbets- och fokusområden att arbeta med om något framkommer som föranleder åtgärder.
Inflytande och delaktighet
Vårdnadshavare bjuds in till föräldramöten och utvecklingssamtal en gång per termin samt skolråd ett par gånger per termin. För en del elever behövs en tätare kontakt mellan hem och skola, ofta på grund av risk att inte få godkända betyg eller dåligt mående, och då hålls extra möten med mentor eller med delar av elevhälsan närvarande.
På Unikum får vårdnadshavare löpande information om allt från ämnesplaneringar, prov och läxor till olika aktiviteter och schemabrytande händelser.
För eleverna hålls regelbundet klassråd och frågor som lyfts där tas vidare till elevrådet som hålls ett par gånger per termin. Även i måltidsrådet har eleverna möjlighet att lyfta frågor, då kopplat till maten eller miljön i bamba. På högstadiet deltar några elever på Demokratiforum som kommunen anordnar och får då träffa elever från andra skolor samt politiker och diskutera aktuella frågor.
Utvecklingssamtal
För att stärka elevernas möjlighet att äga sitt lärande och för att ge eleverna och vårdnadshavarna en mer aktiv roll i samtalet förbereds samtalen under lektionstid någon eller några veckor innan utvecklingssamtalet. Tanken är att eleven, genom att reflektera över sin skolsituation och kring sin kunskapsutveckling, ska öka sin förståelse för vad han/hon/hen kan och vad som är nästa steg för att nå målen. Genom att förbereda sig inför samtalet ger det eleven tillfälle att reflektera kring sitt lärande. Vid själva utvecklingssamtalet deltar mentor/klassföreståndare, elev och vårdnadshavare. Vi fokuserar på elevernas styrkor men talar om och identifierar utvecklingsområden.
Måltider
Maten, som tillagas på plats, serveras i flera generösa lunchutrymmen.
Hitta hit
Kontakt
Rektor 4-6 och 7-9
Biträdande rektor 4-6 och 7-9
Enhetschef Centrum för lärande
Besöksadress
Heinövägen 89
Öckerö
Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö
Fritidshem
Skagerack telefon: 031-97 62 00