Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Konsumentvägledning

Hos Konsumentverketlänk till annan webbplats kan du få allmän information kring konsumenträtt och vägledning i ditt ärende. Du kan även få information om vart du kan vända dig i olika konsumentfrågor.

Har du köpt en vara och undrar om du får lov att reklamera? Eller är du väg att köpa en tjänst och undrar vad du ska tänka på? Svaret på det och mycket mer kan du få på Hallå Konsumentlänk till annan webbplats.

Innan du köper

Hallå Konsument hittar du många värdefulla tips och rådlänk till annan webbplats på vad som är viktigt att tänka på inför större eller mindre inköp.

Är du missnöjd efter köp

Kontakta först säljaren och klaga. Hjälper inte det, skriv ett meddelande via e-post eller brev till säljaren. Om ni fortfarande inte kommer överens kan du få råd och stöd på Hallå Konsumentlänk till annan webbplats.

Om du bara undrar

Kan jag ångra ett köp? Har jag inte 30 dagar på mig att betala en faktura? Hur stoppar jag abonnemanget på ringsignaler? På Hallå konsumentlänk till annan webbplats finns svar på de flesta frågor.

Du som bor i Öckerö kommun kan få vägledning och råd kring konsumentfrågor via Konsument Göteborg.

Vad kan jag få hjälp med?

För dig som privatperson kan Konsument Göteborgs rådgivare:

  • informera om dina rättigheter när du är missnöjd med en vara eller tjänst som du har köpt
  • ge dig råd om hur du på bästa sätt reklamerar (klagar) till säljaren
  • ge dig råd om hur du går vidare om ni inte kommer överens, till exempel genom att anmäla ett ärende till Allmänna reklamationsnämnden
  • ge dig råd inför köp, till exempel vad du ska tänka på innan du anlitar en hantverkare eller köper en vara
  • i vissa fall medla mellan dig och företaget

Konsument Göteborg erbjuder även viss rådgivning för företag, exempelvis:

  • Allmänna frågor inom det konsumenträttsliga området
  • Generell information i konsumenträttsliga frågor och hänvisning till relevanta hemsidor.

Kontaktuppgifter

Du kan kontakta Konsument Göteborg via telefon, e-post eller komma på besök. Du kan också skicka meddelanden deras facebooksidalänk till annan webbplats. Här nedanför hittar du kontaktuppgifter och information om öppettider.

Telefon
Telefonnummer: 031-368 08 00, knappval 1.
Telefontider: Måndag till torsdag klockan 9-12.
När du ringer till Konsument Göteborg kommer du i direktkontakt med en konsumentrådgivare

E-post
E-postadress: konsumentfraga@kom.goteborg.se
Vi svarar på e-post alla vardagar klockan 8-16:30. Skriv gärna vilken kommun du bor i för att snabbare få svar på din fråga.

Besök
Besökstider: Drop in måndag till torsdag klockan 9-12
Adress: Ekelundsgatan 1, 411 18 Göteborg
Närmaste hållplats: Domkyrkan eller Stenpiren

Hitta hit

Publicerad den: 2019-04-08 09.34




Kontakt

Vänd dig till kommunservice oavsett vad din fråga eller ditt ärende gäller.

Öckerö kommunservice
Tel: 031-976200
E-post: kommun@ockero.se

Besöksadress
Sockenvägen 13
Öckerö

Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö