Vatten och avlopp

Kommunen ser till att du får vatten hem i din kran av dricksvattenkvalité. Vi tar hand om ditt spillvatten och renar det på Pinans reningsverk. Om du behöver ansluta din fastighet till det allmänna ledningsnätet måste du skicka in en ansökan till kommunen.

Verksamhetsområdet för Vatten och Avlopp omfattar avgränsade delar av kommunens 10 öar. Totalt är cirka 5 000 abonnenter anslutna till den allmänna VA-anläggningen.

Taxor och avgifter

VA-enheten är en taxefinansierad verksamhet vilket innebär att inga skattepengar används i verksamheten. Istället ska alla kostnader täckas av VA-taxan. Du som är ansluten eller vill ansluta dig till det allmänna ledningsnätet ska betala anläggningsavgifter (engångskostnad) och brukningsavgifter (årliga kostnader). Avgifterna avser vatten, spillvatten, dagvatten och antal bostadsenheter eller BTA-yta enligt gällande VA-taxa.

Vatten- och avloppstaxa 2025 Pdf, 279.9 kB.

Priset per kubikmeter är enligt 2025 års taxa: 42,38 kr. Literpriset är 0,004238kr. Även om literpriset för vatten är lågt är det viktigt att vi är rädda om och inte slösar vårt viktigaste livsmedel i onödan.

ABVA Pdf, 4.8 MB.

Råd och anvisningar till ABVA Pdf, 10.4 MB.

Så här räknar du ut din årsförbrukning

På din faktura kan du utläsa din preliminära årsförbrukning av vatten. Fakturorna skickas ut varannan månad. För att räkna ut din preliminära årsförbrukning tar du det kubikmeterantal som står på fakturan och multiplicerar antalet med 6.

För en mer hållbar vattenanvändning

I Sverige använder vi cirka 140 liter vatten per person och dygn.

vattenfakta

Många droppar små... Det här kan du göra för att spara på både vatten och plånbok:

  • Åtgärda en droppande vattenkran som annars kan kosta dig upp emot 20 000 liter vatten per år eller motsvarande mer än 130 fyllda badkar. På ett dygn blir det ca 55 liter.
  • Beroende på modell motsvarar en spolning på en snålspolande toalett ca 2-4 liter vatten. Åtgärda en toalett som smårinner. På ett år kan en läckande toalett dra 400 000 liter vatten, vilket motsvarar 2 700 badkar. På ett dygn blir det ca 1 000 liter.
  • En dusch på 3 minuter motsvarar i snitt 36 liter varmvatten medan en dusch på 10 minuter förbrukar ca 120 liter varmvatten. Spara vatten genom att duscha kortare tid.
  • Duscha istället för att bada i badkar.
  • Det går åt 50 liter vatten för en tvätt. Spara vatten genom att fylla tvättmaskin ordentligt innan start.
  • Det går åt 15 liter vatten för en disk. Spara vatten och fyll diskmaskinen innan start.
  • Stäng vattenkranen när du borstar tänderna eller när du tvålar in dig. Varje minut rinner det ut ca 6 liter vatten.
  • Om du har trädgård, bevattna inte med dricksvatten utan med uppsamlat regnvatten i till exempel tunnor

Dricksvatten

Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Det är viktigt att vattnet är hälsosamt och rent.

Från råvatten till dricksvatten

I Öckerö kommun har vi ingen egen produktion av dricksvatten, vi köper allt vårt vatten från Göteborgs stad.

Råvattnet kommer ända från Trysils fjäll i Norge. På vägen genom Vänern och Göta älv genomgår råvattnet många kvalitetskontroller för att sedan beredas på vattenverken i Göteborg och distribueras vidare till oss som dricksvatten.

Varifrån kommer ditt dricksvatten? - Göteborgs Stad Länk till annan webbplats.

Vattnets väg

Källa: Göteborgs Stad, Kretslopp och Vatten

Dricksvattenkvalitet

Kraven på dricksvatten regleras i livsmedelsverkets föreskrift LIVSFS 2022:12. Under hela året tas vattenprover på olika platser i vår kommun för att kontrollera att vattnet håller en godkänd kvalitet. Proverna analyseras i ett ackrediterat laboratorium. I Öckerö kommun har vi ett mjukt vatten där dH ligger mellan 3-4 och pH 8,1-8,2.

Dricksvattenprover

Information om att dricksvattnet är otjänligt eller på annat sätt påverkat kommuniceras genom kommunens hemsida och facebook, kommunservice, och P4 lokalradio.

Om vattnet inte går att dricka kommer Öckerö kommun att informera om vad du kan göra och hänvisa till platser där vatten kan hämtas. Se till att ha en batteridriven radio hemma så att du kan ta del av samhällsviktig information via P4 lokalradio även om strömmen går.

Vi garanterar inte ett visst vattentryck. Vår leveransskyldighet avser vatten av dricksvattenkvalitet för normal hushållsanvändning.

Gå in på www.ockero.se. Länk till annan webbplats.

I driftsmeddelanden finns det information om vi är medvetna om avbrottet. I annat fall kan du ringa kommunservice och anmäla eller be att få tala med VA-enheten för att utreda var läckan är. Om det är kommunens ledningar som läcker, är det VA-enheten som tar hand om läckan, men har problemet uppstått på din egen fastighet behöver du själv vidta åtgärder.

Kommunalt avlopp

Avloppsvatten är en samlad benämning för spillvatten och dagvatten. Spillvatten är vatten från toalett, dusch, disk, tvätt och bad men också från processer i industrin. Dagvatten är regn-, spol-, drän- och smältvatten som rinner på hårdgjorda ytor eller genomsläpplig mark.

Spillvatten

För att renas leds spillvattnet via ledningsnätet till ett reningsverk. I Öckerö kommun har vi ett stort reningsverk på Hönö och två mindre på Hyppeln och Rörö.

Avloppsreningsprocessen kan delas upp i tre steg; mekanisk, biologisk och kemisk. I den mekaniska reningen körs vattnet genom galler och rensar bort skräp. I den biologiska reningen hjälper bakterier till med att bryta ner organiskt material. Och sist görs den kemiska reningen för att få bort kväve och fosfor.

Efter processen släpps det renade vattnet ut till en så kallad recipient, i vårt fall är det havet. Reningsprocessen i reningsverket görs enligt hårt ställda regler och miljökrav som Länsstyrelsen granskar och kontrollerar varje år.

 

Tecknat reningsverk

Skräp ställer till problem

I avloppet får du endast spola ner urin, avföring och toalettpapper. Ändå fulspolas det varje dag. Exempel på vad som är vanligast:

  • Hår
  • våtservetter
  • tamponger och bindor
  • bomull
  • snus
  • kondomer
  • pappershanddukar och hushållspapper
  • strumpor

Men vi har även hittat granar, jackor, skor, cykelhjälm, fotboll, gasoltub, mobiltelefoner, tegelpannor med mera.

Allt ovidkommande som spolas ner i våra avlopp leder till stopp i pumpar och ledningar, stora problem i våra reningsverk och slitage på all utrustning. Kostnader för att driva va-anläggningen blir högre och det är du som abonnent som i slutänden betalar för allt detta via din VA-avgift.

Det kan orsaka dålig lukt och stopp i både dina egna ledningar och i det gemensamma ledningsnätet. Oavsett var stoppet är någonstans så kostar det stora summor i extra underhåll både för dig som privatperson och som abonnent. Enklast är att vi gör rätt från början! Läs vidare hos avfall och återvinning under rubriken "matfett".

Enligt lagen om allmänna vattentjänster är det förbjudet att tillföra ämnen (ex. fett) som kan skada ledningsnätet och anläggningens funktion. Detta innebär att verksamheter som regelbundet hanterar livsmedel ska vara utrustade med en godkänd fettavskiljare enligt standard SS-EN 18251/2. Läs mer under avfall och återvinning under rubriken "fettavskiljare".

Dagvatten

Vatten som kommer från tak, husdränering, gator och andra hårdgjorda ytor kallas för dagvatten. Bäst är om du på ett godkänt sätt kan ta hand om ditt dagvatten själv på din fastighet s.k. LOD - lokalt omhändertagande av dagvatten.

Om du inte kan ta hand om dagvattnet själv och det finns separata ledningar för dagvatten och spillvatten i ditt område ska din dagvattenledning vara kopplad till den allmänna dagvattenledningen och din spillvattenledning vara kopplad till den allmänna spillvattenledningen. Som fastighetsägare är du ansvarig för alla va-installationer på din sida av tomtgränsen. Det innebär att du ska hantera dagvattnet så att dina grannar inte drabba av översvämningar.

Bräddning

En bräddning är ett tillfälligt utsläpp av avloppsvatten som sker när ledningsnätet eller reningsverk blir överbelastat. Det är en viktig systemfunktion som finns för att minska risken för översvämningar vid mycket kraftiga regn eller snösmältning då det kommer mycket vatten på kort tid. Det bräddade avloppsvattnet är vid dess tillfällen kraftigt utspätt och består till största delen av regnvatten.

Bräddning sker för att minska risken för att vatten tränger tillbaka i ledningsnätet och kommer upp genom golv eller gatubrunnar. Man kan på så vis minska risken för översvämning i fastigheter.

Ansluta fastighet till det allmänna ledningsnätet

För att ansluta en fastighet till det kommunala ledningsnätet för vatten, spillvatten och/eller dagvatten behöver du göra en ansökan till Va-enheten en s.k. servisanmälan. Om det gäller en ny fastighet behöver du även beställa en nybyggnadskarta.

När du lämnat in ansökan om anslutning till det kommunala ledningsnätet (servisanmälan) görs det en utredning om var förbindelsepunkten för fastigheten kommer att etableras och en beräkning av anslutningskostnaden för de tjänster som ni har sökt för skickas ut till er.

Om du vill bygga till en lägenhet/attefallshus/gäststuga på din fastighet och ansluta den till din befintliga anslutning ska du erlägga anslutningsavgift för varje tillkommande bostadsenhet.

Bostadsenhet

Bostadsenhetsavgiften är en avgiftsparameter som berör nyttan av den allmänna VA-anläggningen. Nyttan mäts efter hur många bostadsenheter en fastighet har.

Det innebär att den minsta stugan som bedöms som en bostadsenhet får betala lika stor avgift som den största enfamiljsvillan oavsett boyta.

Oftast görs bedömningen utifrån en avskild enhet med kok- och toalettmöjligheter.

Ingen hänsyn tas till föränderliga förhållanden som till exempel antal personer som kan tänkas bo där eller hur deras vanor är. Bedömningen av VA-nyttan görs utifrån fastighetens objektiva användningsmöjlighet.

Vattenmätare och självavläsning

Vattenförbrukningen fastställs genom mätning.

Du som har kommunalt vatten och avlopp ska läsa av och rapportera in mätarställningen minst en gång per år. Du får hem ett självavläsningskort i brevlådan.

Du kan välja att gå in via vår e-tjänst vattenmätaravläsning Länk till annan webbplats., maila dina uppgifter till kommun@ockero.se eller ringa till Kommunservice 031-976200, så hjälper vi er med inrapporteringen.

Det är bra om du jämför vattenmätarens ställning från år till år. Då kan du se om det finns något som läcker. Det kan till exempel vara en toalett som står och rinner.

Om fastigheten byter ägare ska ni gemensamt använda er av vår digitala tjänst ”Anmäl ägarbyte på fastighet med VA-anslutning och renhållningstjänst”. Avflyttande ägare ska fylla i e-tjänsten med alla uppgifter och ny ägare ska signera. Bekräftelse skickas på din anmälan.

Anmäl ägarbyte på fastighet med VA-anslutning och renhållningstjänst | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.

Placering av vattenmätare

Vattenmätaren ska placeras så att den är lätt åtkomlig för avläsning, byte och reparation. Mätaren ska vara skyddad mot frost och olämplig uppvärmning. Vattenmätaren ska kunna monteras i en godkänd mätarkonsol.

Vattenmätaren ska sättas upp i uppvärmt utrymme.

vattenmätare

Frågor och svar vattenmätare

Vattenmätaren ägs av kommunen och som fastighetsägare är du skyldig att kostnadsfritt upplåta plats för den och även se till att anordningen följer kommunens riktlinjer för placering och underhåll av konsolen.

Endast personal från kommunens va-enhet får lov att montera upp eller ner vattenmätaren.

Kommunens ansvar efter ett byte är infästningen (de två muttrarna på vardera sida) där vattenmätaren ansluts. Om det läcker från andra ställen från konsolen som t.ex. ventiler eller rördelar är det fastighetsägarens ansvar.

Kontakta va-enheten så kommer vi och byter vattenmätaren. Kostnaden för vattenmätaren kommer att faktureras till fastighetsägaren enligt gällande va-taxa.

Vi kan komma och byta ut mätaren och lämna in den på intagsprov till en auktoriserad verkstad. Protokollet från intagsprovet visar om mätaren visar fel eller inte.

Om mätaren visar rätt får du som abonnent betala för intagsprovet och fakturan kommer inte att reduceras. Droppande kranar eller rinnande toaletter, bevattning av nyanlagda trädgårdsväxter, tillkommande personer i hushåll eller mänsklig faktor som glömt stänga av en kran är ofta orsaken bakom detta.

Om mätaren visar fel betalar va-enheten för provet och fakturan kommer att korrigeras till en uppskattad förbrukning baserad på din medelförbrukning under de senaste åren.

Kontakta oss så hjälper vi till!

Enskild brunn

Du som har en egen brunn som används för dricksvatten är ansvarig för vattnets kvalitet. Vatten innehåller flera ämnen med varierande betydelse för människans hälsa. Beroende på vad vattnet ska användas till ställs olika krav på vattnets kvalitet. Livsmedelsverket rekommenderar att du som brunnsägare regelbundet tar prover på ditt dricksvatten genom att lämna vattenprov för analys hos ett ackrediterat vattenanalyslaboratorium.

Nödvattenbrunn

Nödvattenanläggningen består av ett antal djupborrade brunnar som skall kunna försörja kommunens hushåll med vatten under viss tid i ett krisläge när normal vattenförsörjning ej finns att tillgå.

Sms

Vi skickar ut sms i samband med akuta vattenläckor till berörda fastigheter där vi måste stänga av vattnet. För att få ett sms måste ditt mobilnummer vara kopplad till fastighetsadressen på till exempel Eniro eller hitta.se. Hör av dig till din mobiloperatör för att få veta mer!

Om ditt telefonnummer inte finns länkat till fastighetens adress kan du höra av dig till kommunservice så hjälper de dig. Observera att om du flyttar så behöver du återkomma till oss och ändra dina uppgifter.

Senast uppdaterad:

Publicerad: