Rörö skola

På Rörö skola går elever från förskoleklass till årskurs 3 i en åldersintegrerad klass.

Vår skola

Rörö förskola, skola och fritidshem ligger på Rörö, den nordligaste av öarna i Göteborgs norra skärgård. Förskolan ligger i samma lokaler som skolan och fritids. I byggnaden bedrivs verksamhet från förskola till årskurs 3. Personalen på skolan samarbetar över helheten, dvs förskola, fritids, förskoleklass och skola. Fritidsverksamhet är öppet varje dag i förskolans lokaler både innan och efter skolan.

Fysisk lärmiljö

Verksamheten förfogar över följande lokaler, utrustning samt gård och utemiljö. Öckerö kommun hyr lokaler av fastighetsägare Rörö If. Vi har nära till kust, hav och skog som vi använder i vår verksamhet. Varje klass har varsitt klassrum i anslutning till gemensamt kök och arbetsrum med snickarbänk.

Digital lärmiljö

Vi har god tillgång till iPads, datorer och blue bots för att möta skolans krav på IKT-användning i skolan. En green screen har målats på en av väggarna inne på förskolan som samtliga verksamheter använder i sitt digitala arbete.

Elevhälsa

På Rörö skola finns det goda förutsättningar att möta alla elevers behov genom att vi är en liten enhet. Vi har goda möjligheter att observera, anpassa miljön, arbeta med bemötande och handledning av logoped, skolsköterska och kurator vid behov.

En till två gånger per termin har skolan genomgång med elevhälsan om eleverna på skolan. I den lokala elevhälsan ingår specialpedagog, skolsköterska och kurator. Specialpedagog utgår från Kompassenskolan och arbetar även på Rörö skola.

Enskilda ärenden behandlas i centrala elevhälsan som träffas en gång per månad på Öckerö i samarbete med Kompassenskolan. I den centrala elevhälsan ingår även skolpsykolog och logoped.

Diskriminering och kränkande behandling

När personal uppmärksammar eller får reda på att någon utsatts för kränkande behandling förs samtal med de inblandade enligt vår plan mot diskriminering och kränkande behandling och anmäler detta till rektor som i sin tur ska anmäla detta till huvudmannen. Planen mot diskriminering och kränkande behandling följs upp och utvärderas regelbundet. I planen läggs stor vikt vid det främjande och förebyggande arbetet. Exempel på sådant arbete är det gemensamma värdegrundstema som vi startar varje hösttermin med. Det är också då vi gemensamt reviderar skolans trivselsregler.

Närvaro och frånvaro

Närvarohantering sker i kommunens gemensamma system för detta, Skola 24. Vi följer även kommunens gemensamma plan för skolnärvaro med systematiskt uppföljning av närvaron.

Trygghet och studiero

Skolan har utformat en egen enkät kring trygghet och studiero som bearbetas med lärare men också med eleverna. Vid elevhälsomöten med Kompassenskolan och elevhälsa är elevernas upplevelse av trygghet med som en fast punkt vid varje utvärdering och analys.

Det finns en medvetenhet kring arbetet bland personal och elever och vi har påbörjat regelbunden uppföljning och analys. Vi skiljer på personalens utvärdering av trygghet och elevernas upplevelse av trygghet.

Inflytande och delaktighet

Det är få elever vilket leder till att inflytandet hos eleverna uppfattas som högt. Eleverna upplever att de kan påverka sin skolgång och har stort inflytande med sitt intresse över vad fritidshemmet ska jobba med.

Utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner

Utvecklingssamtal sker två gånger per år. Individuell utvecklingsplan upprättas i kommunens digitala system för detta, Unikum.

Styrdokument

Hitta hit

Senast uppdaterad:

Publicerad:




Kontakt

Zandra Adolfsson

Rektor

Besöksadress
Byns väg 16
Rörö

Postadress
Öckerö kommun
475 80 Öckerö

Fritidshem
Telefon: 031-96 41 77