Tack till alla som hjälpt till att producera förkläden!

I förra veckan besökte kommunstyrelsens presidium Jan Utbult, Maria Brauer och Jennie Wernäng ”förklädesfabriken” i Hönö församlingshem.

Kommunstyrelsens presidium: Maria Brauer, Jennie Wernäng och Jan Utbult

På plats fick de möjlighet att se hur ett engångsförkläde svetsas samman och även möjligheten att tacka alla som hjälpt till och ställt upp under våren:

Vi vill rikta ett tack till alla församlingar och frivilliga som hjälpt Öckerö kommun att producera förkläden till våra verksamheter. Vi uppskattar detta väldigt mycket. Stort tack!

Det är cirka 2000 förkläden som totalt har producerats under våren. Det är ett lokalt företag, Eliassons Segel & Kapell, som hjälper till att skära ut förklädena utifrån en färdig mall. Efter det tar frivilliga i Hönö församlingshem vid och svetsar samman sömmar och paketerar förklädena.

På bilderna syns kommunstyrelsens presidium samt Elin Mellgren och Simon Djerf som tillsammans med Karolina Sandros producerar förkläden under hela vårt besök. På bilden syns även Linn Wass, folkhälsoutvecklare i Öckerö kommun, som är kommunens kontaktperson för frivilliginsatserna från Öckerö kommun. Karolina Sandros, präst i Svenska kyrkan, har det samordnande ansvaret för frivilliginsatserna.

Frivilliginsatserna är ett samarbete mellan Öckerö kommun och Svenska kyrkan med stöd av frikyrkorna. Läs mer om hur du hjälpa till eller få hjälp

På bilden visar Simon Djerf hur ett förkläde svetsas ihop för Maria Brauer, Jennie Wernäng och Jan Utbult.

Karolina Sandros visar hur ett förkläde paketeras.