Finbesök i vår kommun

I dagarna har den välkända vita valen Hvaldimir synts till i vår kommun. Bland annat Kalvsund och Knippla hamn har haft besök. Hvaldimir är social och har en benägenhet att söka sig till hamnar, bryggor och badplatser. För att öka möjligheterna för valen att fortsatt klara sig i det vilda, och för att undvika situationer som kan äventyra säkerheten för både val och människor uppmanar Länsstyrelsen i Västra Götaland uppmanar till att hålla avstånd.

Länsstyrelsen i Västra Götaland ger följande rekommendationer:

1. Gå inte i vattnet med valen.

2. Rör inte valen.

3. Ge honom inga objekt att leka med, som exempelvis bollar, pinnar och fendrar.

4. Mata honom inte.

5. Kasta inget mot honom, till exempel stenar, för att få hans uppmärksamhet.

6. Sakta ned din båt, eller vattenskoter, om han är i närheten. Accelerera inte. Gör heller inga snabba girar.

Detta för att öka möjligheterna för valen att fortsatt klara sig i det vilda, och för att undvika situationer som kan äventyra säkerheten för både val och människor.

Här hittar du mer information om valen:

Vitvalen Hvaldimir tillbaka i Sverige | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Nyheter/2023/hold-dere-unna-hvaldimir Länk till annan webbplats.