Höjd terrorhotnivå – kommunen följer händelseutvecklingen

Den svenska terrorhotnivån höjs från nivå tre till fyra på en femgradig skala; Från förhöjt hot till ett högt hot. Öckerö kommun följer händelseutvecklingen.

Beskedet kom under säkerhetspolisens pressträff den 17 augusti med anledning av Sveriges försämrade säkerhetsläge.

Senast den svenska terrorhotnivån låg på en fyra var 2016. Samma år gick hotnivån ner till en trea och har sedan dess legat på den nivån fram till idag.

Det är Nationellt centrum för terrorhotbedömning, NCT, som tillsammans med chefen för Säkerhetspolisen beslutar om landets terrorhotnivå.

Höjning av terrorhotnivån till högt hot - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se) Länk till annan webbplats.

Relaterad information

Pressträff med anledning av det försämrade säkerhetsläget - Regeringen.se Länk till annan webbplats.

Förstärkt polisarbete när terrorhotnivån höjts | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats.

Terrorism - så kan du agera | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats.

Tipsa polisen | Polismyndigheten Länk till annan webbplats.