Nytt avtal med second hand-butiker

Nu har Öckerö kommun tecknat avtal med kommunens second hand-butiker för att ge möjligheten att handla second hand när nya saker behövs till kommunens verksamheter. Avtalet är en del av kommunens arbete med Agenda 2030 för att få en mer hållbar konsumtion och produktion.

Det har länge varit efterfrågat att få handla second hand från kommunens verksamheter. Nu är ett avtal på plats med kommunens två second hand-butiker, Klova Second Hand på Hönö och Röda korset Second hand på Öckerö.

Maja Rapo är utvecklingspedagog i Öckerö kommuns förskolor och berättar mer om hur förskolor får andra möjligheter i och med det nya avtalet:

Vi har länge efterfrågat möjligheten att handla second hand i våra verksamheter. Det handlar bland annat om att vi får möjlighet att köpa saker till verksamheten som inte går att få tag på via nyproduktion. Vi arbetar med målen i Agenda 2030 i våra verksamheter. Här kan vi visa på ett enkelt sätt vad begrepp som återbruk innebär. Genom det nya avtalet kan barnen vara delaktiga i vad som köps in till förskolan genom att vara med vid själva inköpen.

Om Agenda 2030

Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål och Agenda 2030 för hållbar utveckling. Världens länder har åtagit sig att från och med den 1 januari 2016 fram till år 2030 leda världen mot en hållbar och rättvis framtid.

Till mer information om Öckerö kommuns arbete med Agenda 2030 Länk till annan webbplats.