Nu lanseras ”ö-förslag” – ett nytt sätt för dig som invånare att påverka

Från och med idag, 9 oktober, kan du som är invånare i Öckerö kommun lämna in ett ö-förslag. Ö-förslag innebär att du som invånare har möjlighet att påverka kommunen genom att lämna förslag digitalt och även rösta på inskickade förslag. Ö-förslag ersätter medborgarförslag som tidigare funnits i Öckerö kommun.

Nu får alla som är folkbokförda i Öckerö kommun möjlighet att lämna ett ö-förslag och rösta på de förslag som kommer in. Ett ö-förslag kan handla om allt som kommunen har ansvar för och får besluta om; som fritidsverksamhet, skola, stadsplanering och äldreomsorg.

Förslagen är inte anonyma och du kan inte heller rösta anonymt på ett förslag. Du använder Bank-ID för att identifiera dig. Det finns ingen åldersgräns för att lämna ett förslag.

Så här går det till

När du skickar in ett förslag granskas förslaget av en handläggare innan det godkänns för publicering och blir möjligt att rösta på. Det är du själv som marknadsför ditt förslag. De förslag som får 25 röster eller mer under 60 dagar går vidare för politisk behandling.

Lämna ett ö-förslag

Har du redan idag ett förslag på något som går att förbättra eller utveckla i Öckerö kommun?

Via E-tjänster, självservice kan du lämna ett ö-förslag eller rösta på ett ö-förslag.

Lämna ö-förslag | Öckerö (ockero.se) Länk till annan webbplats.