Information om drönarflygningar, 8-19 januari

Mellan 8 januari och 19 januari 2024 kommer Västra Götalandsregionen i samarbete med Hönö vårdcentral att utföra flygningar med drönare till och ifrån Björkö en gång per dag.

Den temporära landningsplatsen kommer att vara belägen på Badholmen, sydväst om Strandsjövägen. Syftet är att testa möjligheterna att transportera medicinska prover från vårdcentralen och in till laboratorier på fastlandet.

Testerna kommer att fokusera på integrationen med vård- och logistikpersonal samt robusthet ur ett väderperspektiv. Chalmers tekniska högskola medverkar och kommer att bidra med att sammanställa personal och invånares upplevelser kring flygningarna.

Mer information

VGR vill ha ett luftrum i Västra Götaland - VGRfokus - Nyheter från Västra Götalandsregionen Länk till annan webbplats.

Drönare i Göteborgs skärgård - Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen (vgregion.se) Länk till annan webbplats.