Öckerö kommun söker röstmottagare till EU-valet 2024

9 juni 2024 är det dags för val till Europaparlamentet. En viktig del i Öckerö kommuns arbete inför valet är att rekrytera röstmottagare till i våra vallokaler. Nu söker vi dig som är intresserad av att arbeta som röstmottagare.

Vart femte år har du som EU:s medborgare möjlighet att välja representanter till Europaparlamentet i EU-valet. Europaparlamentets ledamöter företräder EU-medborgarnas intressen på europeisk nivå. Den 6-9 juni 2024 är det dags för val i Europa och söndag den 9 juni är det val i Sverige.

Arbeta som röstmottagare

Under förtidsröstningen och på själva valdagen finns det möjlighet för dig som privatperson att arbeta som röstmottagare. Kommunen söker nu personer som är intresserade av att arbeta under EU- valet. Arbetet med valet till Europaparlamentet startar i samband med förtidsröstningen den 22 maj 2024 och själva valdagen infaller på söndagen den 9 juni 2024. I uppdraget som röstmottagare ingår bland annat att:

• Ta emot röster och se till att röstningen går rätt till.
  • Se till att det är god ordning i lokalen.
  • Informera samt svara på frågor från väljarna.

Att arbeta som röstmottagare är inte ett politiskt uppdrag, utan ett administrativt. Syftet med uppdraget är att hjälpa väljarna att utöva sin rösträtt. Du som röstmottagare spelar därför en viktig roll i upprätthållandet av det demokratiska samhället. Som röstmottagare representerar du valnämnden, som är den lokala valmyndigheten, och ansvarar för att valet genomförs på ett rättssäkert sätt. Arbetet kräver därför att du är serviceinriktad, stresstålig, noggrann och tålmodig.

Utbildning och ersättning

Det är obligatoriskt för samtliga röstmottagare att genomgå den utbildning som anordnas av valnämnden, oavsett tidigare erfarenhet. Utbildningen består av en digital del och en fysisk del som kommer äga rum i kommunhuset veckorna före valet. Valnämnden ersätter alla röstmottagare med ett skattepliktigt arvode för både tjänstgöring och utbildning. Arvode betalas ut vid fullgjort uppdrag, det vill säga efter deltagande i utbildningen och genomförd tjänstgöring.

Ansökan

Alla som senast valdagen har fyllt 18 år är välkomna att skicka in sin ansökan.

Du ansöker via vår e-tjänst Röstmottagare ansökan Länk till annan webbplats. där kommer du att få fylla i följande upgifter:

• Personnummer
  • Namn
  • Adress
  • Mailadress
  • Telefonnummer
  • Information om ev tidigare erfarenhet som röstmottagare
  • Kort beskrivning om dig själv

Ovanstående personuppgifter behöver vi hantera för att kunna sköta administrationen kring er röstmottagare och utbetalningen av arvoden. Valnämnden är personuppgiftsansvarig, och om du vill ha ett registerutdrag eller mer information om hur vi behandlar dina uppgifter kan du maila till val@ockero.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Med bästa hälsningar,

Valnämnden i Öckerö kommun