Teater för årskurs 2 sätter fokus på vänskap, identitet, drömmar och längtan
Under tre veckors tid spelar Teater Exter den egenskrivna föreställningen ”Vem är rädd för Trollet?” för alla elever i åk 2 . Föreställningen är en del av Öckerö kommuns modell ”kulturträdet” där eleverna från förskolan och under hela grundskolan får möta professionella kulturaktörer.
Föreställningen är regisserad och framförd av Teater Exter som drivs av skådespelarna Olivia Westerström och Victoria Wikberg. Pjäsen är skriven av Victoria Wikberg och är en fantasi baserad på Bröderna Grimms saga ”De tre bockarna Bruse”.
I samband med föreställningen får eleverna också genomföra en workshop i teater som för många av eleverna blir ett första möte med att själv få spela teater. Workshop och föreställning genomförs i "Blackboxen" som är en sal anpassad för teater belägen i Brattebergsskolan.
Vi ville skapa en föreställning som tog upp ämnena vänskap, identitet, drömmar och längtan. Pjäsen handlar om hur vi ser på oss själva och varandra samt de olika roller vi delar ut och tilldelas - och om vi verkligen trivs med dem, berättar Olivia och Viktoria.
Teater Exter har en fast övertygelse om att med teatern som verktyg kunna bidra till att barn lär sig att sätta ord på sina känslor, öva sig i att fokusera samt att utveckla sin förmåga att kommunicera med sina medmänniskor och såklart att bara få ha riktigt roligt en stund!
Kulturträdet
Öckerö kommuns Kulturträd innebär att barn och unga under uppväxten haft möjlighet att ta del av sju olika kulturuttryck. Kulturstrategi Västra Götaland och regional kulturplan 2020–2023 ligger till grund för kulturträdet. Öckerö kommuns Kulturträd bidrar till att skapa en långsiktig strategisk och hållbar utveckling av kultur i förskola, skola och på fritiden. Genom Kulturträdet säkerställs likvärdighet och tillgänglighet till kulturupplevelser och eget skapande. Estetiska lärprocesser skapar möjligheter för barn att utvecklas som individer, samt ger förutsättningar för kreativitet och kritiskt tänkande.
Program 2023/2024
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Strumpor och sång | Januari | Scenkonst |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
6-årsboken på biblioteket | Oktober | Bibliotek, litteratur och läsfrämjande |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Cirkus | Mars | Scenkonst |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Cirkus | Mars | Scenkonst |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Kulturarvsutflykt | Maj | Natur- och kulturarv, kulturmiljö och arkiv |
Författarbesök | Januari | Bibliotek, litteratur och läsfrämjande |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Tovning med ull | Slöjd och hantverk |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Läsfrämjande insats | Höstterminen | Bibliotek, litteratur och läsfrämjande |
Den hållbara staden (Projekt) | Höst- och vårtermin | Gestaltad livsmiljö |
Besök muséum | Höst- eller vårtermin | Natur- och kulturarv, kulturmiljö och arkiv |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Skolbio Hönö bio | Vårterminen | Film och digitalt berättande |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Therese Alango, | Vårterminen | Bild och form |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Författarbesök | Höstterminen | Bibliotek, litteratur och läsfrämjande |
Göteborgsoperan eller stadsvandring | Höstterminen | Scenkonst Gestaltad livsmiljö/kulturmiljö |
Aktivitet | Månad | Kulturuttryck |
---|---|---|
Göteborgsoperan eller stadsvandring | Höstterminen | Scenkonst Gestaltad livsmiljö/kulturmiljö |